ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة الا بالله , اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *مِن شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ". صدق الله العظيم
الساده الاعضاء و زوار منتديات المهندسين العرب الكرام , , مشاهده القنوات الفضائيه بدون كارت مخالف للقوانين والمنتدى للغرض التعليمى فقط

Press Here To Hidden Advertise.:: إعلانات منتديات المهندسين العرب لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم الشكاوي ::.

IPTV Reseller

لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى

Powerd By : Mohandsen.com

العودة   المهندسين العرب > المنتديات الفضائية > منتدي الفضائي العام

منتدي الفضائي العام

قديم 26/4/2009, 06:21 PM

شادىالنادى
بـاشـمهندس

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  شادىالنادى غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر :
الـجنـس :
الدولـة :
المشاركـات : 35 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 10
قوة التـرشيـح : شادىالنادى يستاهل التميز
افتراضي استفسار مكرر فى الكروت والريسفرات

* عندى كارت تونيهام الاحمر القديم ( له مدخل ومخرج لل lnb ) متوصل عليه طبق 180سم برفكس ثابت وعليه 3 رؤس ( النيل سات + الهوتبرد + يوتلسات 3 ) والرؤس من اكتر من نوع.
المشاكل : _
1- فيه قنوات حركتها بطيئه وبتقطع مثل قناه طيور الجنه بالرغم من ان كل القنوات كانت شغاله كويس وانا مسطب كل الكودكس تمام .
2- غلبت اشغل عليه برامج الاقتناص العشوائى بكل انواعها مبتشتغلش ابدا .
3- المشكله الكبيرة الوقتى كل قنوات الى ترددها افقى على ال 3 أقمار مبتجيش ( مفيش لها اشارة ).

وعملت كل حاجة غيرت الوندوز - وجربت كل راس لوحدها القنوات مبتشتغلش - وجربت الاشارات على الريسفر شغاله ولا كلمه ايه المشكله مش عارف .

ايه الحل فى المشاكل دى ؟؟ ولو الكارت فيه مشكله اصلحه فين ؟؟ انا من مصر على فكرى.

ولو عايز اشترى كارت جديد اشتريه نوعه ايه و يكون اشرته قويه و يكون بيدعم التحميل العشوائى والريموت كله يكون شغال كويس ويكون فى مصر ؟؟؟ ( والسعر كام ؟)

لو سمحت كل الى يعرف معلومه عن اى كارت يحطها ويكون مشكور لو يرفق صور واسعار وطريقة التشغيل والبرامج بروابط مباشرة والموصفات كامله طبعا ؟؟

ونفس الكلام عن الكروت الى بتشتغل على الاب توب ( من ال usb ) أفضلها واسعارها وامكانيتها وايه الموصفات الى بدعمها واخبار الاشارة عليها ايه ؟
واشتريها منين فى مصر ؟؟

و هل هناك ريسفرات بتسجل ؟ و اسعارها ؟ و اشتريها منين فى مصر ويريت تكون بتفتح المشفر ومدعمه للتشفير؟

وانا سمعت عن رسيفر بكامه بيجيبوه كارت للشوتيم وart خلصان وينزله له سوفت وبعد كدة بيفتح الفنوات المشفرة تقريبا اسمه sky star بس مبيسجلش مفيش رسيفر كدة بس يكون بيسجل كمان ويكون بيعمل شيرنج لو موجود ايه اسمه وسعره كام واجيبه منين ؟؟؟؟

مشكلة فى التونيهام و أستفسار لأنواع الكروت

يا خوانا كنت نشرت الاستفسار السابق بس حصل حاجة ان الكرت اشتغل يومين لوحده ومن غير معمله اى حاجة وعلى نفس النسخة وبعد كدة رجع لنفس المشكله اكيد كدة مش عيب فى الكرت صح مش عارف اعمله ايه ارجو الافادة من جديد على كل الاستفسارات ؟