المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي كيفيه تركيب الدش وصيانته (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=202)
-   -   بيت يرفض ان يدخل بة الدونجل .. (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=448952)

طارق الصعيدي10 19/10/2010 12:40 AM

من نوادر التركيبات .. بيت يرفض ان يدخل بة الدونجل

:moha99::moha99::moha99:
قصة غريبة وعجيبة ومضحكة
شخص ما اشتريت لة دونجل باراكليبس محول + ريسفر كيوماكس ميني وتم عمل سوفت لة من قبلي للدونجل والريسفر وتم ضبط الطبق علي قمر الشيرنج w3 باشاراة عالية جدا وتم توصيل سلك منة الي الدونجل وتم عمل عدسة بمسطرة للنايل سات علي نفس الطبق واخذت اشارات اتلنايل سات كلها لحد كدة تمام
نشغل بقي الدونجل يلة الكل منتظر يلة ياطارق ياصعيدي عاوزين نشوف القنوات المشفرة وهي مفتوحة علي النايل سات الكل مبسوط:clep998: وبانتظار ان يري الجزيرة الرياضية 10 قنوات والشوتايم
لكن الدونجل رفض العمل
ازاي وانا جربتة عندي بمنزلي الاول لية رافض يشتغل عند الراجل دة اية الاحراج دة بس :rolleyes:
راجعت اعدادت الريسفر الكيوماكس وكل شيء والطبق وكابل التحديث كلة تمام وبعدين اية الاحراج دة
قمت شايل ريسفر الراجل والدونجل وركبت عربية وذهبت لمزلي ووضعت الاجهزة دي علي الطبق عندي اشتغل الدونجل حاجة عجيبة طيب كدة طبق الراجل فية حاجة رحت شايل الاجهزة تاني وفحصت الطبق واشارات القمرين w3 والنايل سات وجدتهم تمام والسلوك كلها سليمة والاشارات واصلة للريسفرين
رجعت تاني جبت دونجل يعمل عندي بتاعي وجربتة قبل خروجي فوجدتة فاتح كل القنوات المشفرة ذهبت بة عند الراجل وركبتة علي نفس الريسفر اللي عندي حيث اخذت الريسفر والدونجل بتاعي فرفض ان يعمل عند الراجل دة
هنا قلت للراجل انا اول مرة اشوف كدة انا مركب دناجل كتيرة وكلها شغالة فية اية عندك في البيت
اية الحل ياجماعة علشان الراجل دة يشوف الدونجل؟
يغير البيت اظن دة حل صعب:D:D ههههههههههههه
اية العمل؟
مش عارف اعمل اية في المشكلة دي؟

جمعه الديسطي 19/10/2010 12:49 AM

رد: بيت يرفض ان يدخل بة الدونجل ..

طيب جرب ده علي طبق وده علي طبق

وشوف النتجيه وتئكد وصله الرباط بين الجهازين

وطبعا سلك الاشاره

طارق الصعيدي10 19/10/2010 01:00 AM

رد:
اقتباس:

بيت يرفض ان يدخل بة الدونجل ..

--------------------------------------------------------------------------------

طيب جرب ده علي طبق وده علي طبق

وشوف النتجيه وتئكد وصله الرباط بين الجهازين

وطبعا سلك الاشاره
اخي الكريم
اولا شكرا علي تفضلكم بالرد
اا بقول ان القمرين عليهم اشارات عالية جدا وكل عدسة نازل منها سلك وكابل التحديث شغال عندي قبل ماجرب عند الراجل وال rs 232 راكبة صح بدليل اني لما اخذت الريسفرين وهمل راكبين عند الراجل دة علي نفس وضعهم وبمجرد وضعهم علي الطبق عندي وهو طبق ثابت مثبت علية 3 عدسات هي نايل + قمر الشيرنح w3 + النايل سات عمل الدونجل واشتغل عندي
هناك لغز ؟
رجاء المشاركة بالرأي من الزملاء

جمعه الديسطي 19/10/2010 01:03 AM

طيب اخي جرب تفيعل خاصيه الكيوماكس المني
انفو +9 وشوف النتيجه

واتئكد انت علي واحده التوين ام الميكرو

طارق الصعيدي10 19/10/2010 01:12 AM

--------------------------------------------------------------------------------

اقتباس:

طيب اخي جرب تفيعل خاصيه الكيوماكس المني
انفو +9 وشوف النتيجه

واتئكد انت علي واحده التوين ام الميكرو
تاكدت من كل ذلك استاذ جمعة بدليل ذي مابقول لخضرتك انا كنت بشيل الريسفرين اللي رافضين العمل عند الراجل واروح منزلي بمجرد وضعهم علي طبقي الدونجل يعمل
الاعدادات كلها تمام وراجعتها للاسف
النتيجة ان الراجل عاوز يرجع الدونجل تاني وتركتة ورجعت لمنزلي ويقول انا بانتظارك لتشوف لي حل لانة سبق وانا اتي بزميل قبلي يعمل بالتركيبات وفشل ايضاً
اظن ان العنوان اللي كتبتة كان مناسب وهو بيت رفض ان يعمل بة الدونجل

محمدجميل 19/10/2010 01:17 AM

مشكور .............................................مشكور
مشكور... ......مشكور......................مشكور.........مشك ور
مشكور.............مشكور............ ..مشكور............... مشكور.
مشكور........................مشكور ............................مشكور
مشكور... ................................................. .....مشكور
مشكور. ................................................. ...مشكور
مشكور....................... ........................ مشكور
مشكور.......................................م شكور
مشكور................ ................مشكور
مشكور............. ..........مشكو
مشكور.......... .......مشكور
مشكور.....مش كور
مشكو ر

جمعه الديسطي 19/10/2010 01:18 AM

ممكن تشوف جهاز اخر اخي

وتئكد علي تفيعل الخاصيه وشوف النتيجه

وجرب تاني اخي

وشوف السلك اخي ممكن يكون مقطوع ولا حاجه واتئكد منه

هي بصراحه مشكله غربيه

طارق الصعيدي10 19/10/2010 01:30 AM

يااستاذي انا جبت الدونجل بتاعي وركبتة عندة كمان ورفض العمل وبقول انا اشارات الطبق عند الراجل دة عالية جدا للقمرين والقنوات تعمل وجربت القمر w3 وجتة جايب اشارة علي كل الترددات وتعمل قنواتة

طه ابوالجود 19/10/2010 01:36 AM

المشكله تكمن اخى فى قمر w3 فى اشاره قريبه منه للتردد 11345 افقى تأكد من التردد ده وتأكد انه بيجيب معاك قنوات ortm - rts 1 قنوات انجولا تأكد وقولى لانى وقعت فى المشكله دى قبل كده وفى الاخر اكتشفت انى التردد اللى جايب اشاره ده ليس w3 وانما قمر اخر
بالتوفيق اخى

طارق الصعيدي10 19/10/2010 02:20 AM

اظن لما يجيب تردد 11283 اللي علية قناة m6 يبقي w3 ودة اللي حاصل وعموماا استاذ طة سأتكد من التردد الذي اشرت الية ايضاً

ابو عوض المهندس 19/10/2010 05:26 AM

رد: من نوادر التركيبات .. بيت يرفض ان يدخل بة الدونجل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق الصعيدي10 (المشاركة 3186084)
:moha99::moha99::moha99:
قصة غريبة وعجيبة ومضحكة
شخص ما اشتريت لة دونجل باراكليبس محول + ريسفر كيوماكس ميني وتم عمل سوفت لة من قبلي للدونجل والريسفر وتم ضبط الطبق علي قمر الشيرنج w3 باشاراة عالية جدا وتم توصيل سلك منة الي الدونجل وتم عمل عدسة بمسطرة للنايل سات علي نفس الطبق واخذت اشارات اتلنايل سات كلها لحد كدة تمام
نشغل بقي الدونجل يلة الكل منتظر يلة ياطارق ياصعيدي عاوزين نشوف القنوات المشفرة وهي مفتوحة علي النايل سات الكل مبسوط:clep998: وبانتظار ان يري الجزيرة الرياضية 10 قنوات والشوتايم
لكن الدونجل رفض العمل
ازاي وانا جربتة عندي بمنزلي الاول لية رافض يشتغل عند الراجل دة اية الاحراج دة بس :rolleyes:
راجعت اعدادت الريسفر الكيوماكس وكل شيء والطبق وكابل التحديث كلة تمام وبعدين اية الاحراج دة
قمت شايل ريسفر الراجل والدونجل وركبت عربية وذهبت لمزلي ووضعت الاجهزة دي علي الطبق عندي اشتغل الدونجل حاجة عجيبة طيب كدة طبق الراجل فية حاجة رحت شايل الاجهزة تاني وفحصت الطبق واشارات القمرين w3 والنايل سات وجدتهم تمام والسلوك كلها سليمة والاشارات واصلة للريسفرين
رجعت تاني جبت دونجل يعمل عندي بتاعي وجربتة قبل خروجي فوجدتة فاتح كل القنوات المشفرة ذهبت بة عند الراجل وركبتة علي نفس الريسفر اللي عندي حيث اخذت الريسفر والدونجل بتاعي فرفض ان يعمل عند الراجل دة
هنا قلت للراجل انا اول مرة اشوف كدة انا مركب دناجل كتيرة وكلها شغالة فية اية عندك في البيت
اية الحل ياجماعة علشان الراجل دة يشوف الدونجل؟
يغير البيت اظن دة حل صعب:d:d ههههههههههههه
اية العمل؟
مش عارف اعمل اية في المشكلة دي؟

بدون نقاش المشكلة حصلتلى مرتين العدسة اللى على اليوتلسات 3 غيرها علشان قاطعة استقطاب فرتكال وشغالة هورزنتال والدنقل لازم الاستقطابين يكونو شغالين تمام جرب وان شاء الله يبقى تمام

ahmed aliraqi 19/10/2010 07:55 PM

حبييي طارق لا تعليق لان انت استاذ تركيبات

ابو عوض المهندس 19/10/2010 09:30 PM

العدسة فيها عيب غير العدسة لانها شغله vفقط عدسه النيل سات مش الw3

طارق الصعيدي10 20/10/2010 12:31 AM

اولا
اشكر كل من تفضل بالرد من علي هذة المشاركة وهم جميعا زملاء واساتذة كبار
ثانيا جاءني ردود مختلفة من اساتذة فضائيات منها هذا الرد

بعض اللواقط(العدسات)تعمل بشكل جيد بالتقاط معلومات الصوت و الصورة إلا ان نقل بيانات الداتا الخاصة بالشيرنج تكون سيئة و غالبا ما تظهر هذه المشكلة مع اللواقط المزدوجة الثنائية او الرباعية0
ايضا
الردود من الزملاء علي المهندسين العرب
قطبية العدسة
وفي النهاية اظن ان الفائدة من هذة المشاركة كبيرة وصدق من قال لاخاب من استشار
تحياتي لمنتدي المهندسين العرب العملاق وعلي كل القائمين علية من اعضاء ومهندسين واداريون
تحياتي الي الجميع
مهندس/ طارق الصعيدي
مصر
المنوفية
تلا

ahmed aliraqi 20/10/2010 02:09 PM

منوررررررر حبييي

الساعة الآن 08:56 PM