المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي الدش المركزي (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=252)
-   -   مشكلة عدم ظهور القنوات بتردد 13 الى 20 لدى المشتركين (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=440476)

wesam2004w 20/9/2010 08:05 PM

مشكلة عدم ظهور القنوات بتردد 13 الى 20 لدى المشتركين

بسم الله الرحمن الرحيم
لدى ميدوليترات من نوع الكاد vh وبرمجتهم على الشبكة تمام لكن المشكلة يضهرا القنوات عند مشتركين بصورة وممتازة والبعض الاخر لا تضهر مع انهم من نفس الخط والمنطقة والترددات 13 الى 20 لا تضهر فما المشكلةوما الحل
وشكرا

ابو عوض المهندس 20/9/2010 10:04 PM

رد: مشكلة عدم ظهور القنوات بتردد 13 الى 20 لدى المشتركين

اهلا وسهلا بيك ياغالى بعض التلفزيونات موجة الvhfقصيره والبعض الاخر كامل وهزا يخص التلفزيونات التى بها دائرة ريموت متعدله وليس من اصل الجهاز فهنا العيب من التلفزيونات وليس من الشبكه استكشف العيب نتجريب تلفزيون ءاخر على نفس سلك المشترك وتحياتى ليك واى استفسار انا تحت امرك اخوك ابو عوض المهندس

hassanelaiwa 21/9/2010 12:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عوض المهندس (المشاركة 3133414)
اهلا وسهلا بيك ياغالى بعض التلفزيونات موجة الvhfقصيره والبعض الاخر كامل وهزا يخص التلفزيونات التى بها دائرة ريموت متعدله وليس من اصل الجهاز فهنا العيب من التلفزيونات وليس من الشبكه استكشف العيب نتجريب تلفزيون ءاخر على نفس سلك المشترك وتحياتى ليك واى استفسار انا تحت امرك اخوك ابو عوض المهندس

شكر لك اخى ابوعوض على الرد والمتابعه

وفى حل تانى اخى الكريم ممكن نوعيه السلك تكون من النوع الردئ

لن معظم انوع السلك الا موجده فى السوق من االنوع الوحش

يعنى ممكن يكون عدد الشعيرت الا موجد فى السلك قليله تعمل تقصير فى الصوره

واى سوال اخى الكريم احنا معك ولك تحياتى

wesam2004w 21/9/2010 03:15 AM

شكر لكل من رد على الموضوع ومن حاول المساعدة
المشكلة مش بسلك اخى الكريم لان الصورة بتيجى ممتازة جدا ولكن القنوات بتردد 2 الى 12 همة بس ال بيجو ومن 13 الى 20 ما بيجو لديهم تقريبا خمس مشتركين ال لديهم المشكلة وانا عندى عدد كبير كتير من المشتركي وما بحبش اقصر بحد وانفضلهيعنى اقله تلفزيونك عطلان ايه معنا غيرك جاية وكدة بس حبيت القا حل وانا حاطط قنوات الجزيرة عليهم لانهم همة اوضح محطات vl - vh

hassanelaiwa 21/9/2010 03:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wesam2004w (المشاركة 3133957)
المشكلة مش بسلك اخى الكريم لان الصورة بتيجى ممتازة جدا ولكن القنوات بتردد 2 الى 12 همة بس ال بيجو ومن 13 الى 20 ما بيجو لديهم تقريبا خمس مشتركين ال لديهم المشكلة وانا عندى عدد كبير كتير من المشتركي وما بحبش اقصر بحد وانفضلهيعنى اقله تلفزيونك عطلان ايه معنا غيرك جاية وكدة بس حبيت القا حل وانا حاطط قنوات الجزيرة عليهم لانهم همة اوضح محطات vl - vh

اخى الكريم ممكن تجرب بتلفزيون تانى علشن تقدر تحكم من ان العيب فى الوصله او العيب

فى السلك بس هى بنسبه كبير اخى من السلك لن السلك الا موجد فى مش مطبق الموصفات

يعنى من النواع الردي واى سوال اخى الكريم احنا معك ولك تحياتى

عماداكس بى 21/9/2010 05:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عوض المهندس (المشاركة 3133414)

مع احترمى للجميع لكن كلام اخى الغالى ابو عوض سليم 100% العيب فى علبة تيونر التلفزيون وانا حلت المشكله دى عندى فى مشتركين الشبكة واعتمد على فنى صيانة تلفزيونات فى منتطقتى وانا ابعت له المشترك وهو يغير علبة التيونر حسب نوع الجهاز وطبعا العيب ده هتلاقيه اكثر فى التلفزيونات القديمه مع تمنياتى لك بالتوفيق

الطحانe 21/9/2010 12:59 PM

شكرا لكم اخوانى على المتابعة الجميلة وهو فعلا العيب بيكون فى تيونر التلفزيون بيكون مدى ال vh قصير ودة فى حالة وجود العطل فى بعض التلفزيونات اما اذا كان فى الكل عامة فبيكون عيب سلك او مكبر او اعادة تعديل داخل الغرفة بالتوفيق

القيصر 23/9/2010 02:10 AM

المشكله ان جميع التلفزيونات القديمه اخرها على موجهvhتردد15 وبعد كدا مفيش قنوات تظهر لا البند اخره كدا جرب تلفزيون حديث وانت تعرف وتقبل تحياتى

wesam2004w 26/9/2010 05:30 AM

فادى سعيد 27/9/2010 09:20 PM

بارك الله فيكم اخواني للرد والمتابعه

صلاح خلف 10/10/2010 03:29 AM

المشكله يأخى ان فى مشتركين عندهم بوستر تلفزيون بتاعة القنوات المحليه فى بعض الخطوط وده السبب الوحيد الموجود مع معظم الشبكات لان المشترك يضع الوصله مع وصله البوستر

الساعة الآن 05:54 PM