المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي كيفيه تركيب الدش وصيانته (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=202)
-   -   انا فنى تركيب اطباق ايه احسن رسيفر اشتغل بيه (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=423304)

الطيار1 19/7/2010 03:28 PM

انا فنى تركيب اطباق ايه احسن رسيفر اشتغل بيه

السلا م عليكم اخوانى

انا فنى تركيب اطباق ايه احسن رسيفر اشتغل بيه ويجيب اشاره لان فى بعض الريسفرات ببقا واقف على القمر ومش جايب اشارع مع العلم بانه شغال اعمل خروج ودخول مره اخرى الى ضبط الهوائى يبقافيه اشاره لو سمحتو ا الرسيفرات الاتى اسمائهم ايه احسن نوع ولو فيه نوع احس ممكن تقولولى عليه الفانتوم بلاص- الترومان 150 x الترا - الكيو ماكس المينى
ارجو الافاده

sameryousif 19/7/2010 03:30 PM

رد: انا فنى تركيب اطباق ايه احسن رسيفر اشتغل بيه

ولا نوع من الي انت قولتهم كلهم زبالة

مصطفى العالمية 19/7/2010 03:34 PM

الكيومكس جميل فى الاشارة وياريت يااخ سمير تحسن اسلوبك فى الرض

sameryousif 19/7/2010 03:35 PM

رسيفر استار سات الفري بنركب علية من غير تلفزيون

الطيار1 19/7/2010 03:38 PM

ايه الانواع يارجاله

جمعه الديسطي 19/7/2010 03:50 PM

ياعم الطيار

ده مش القسم المختص

بس انا هقول لك علي حاجه

الترومان من اجواد الانوع لتركيب الطبق

وسريع جدا في لقط الاشاره

والكيوماكس يتميز بصوت الاشاره اخي

اضبط انت يدك في ضبط الطبق اخي

لان الاشاره موجوده ومفيش تشغيل قنوات ديت

بمثال صغير زي القمر التركي والقمر الملعون الا وهو قبرص

وده بينهم مسافه صغيره في ممكن تكون الاشاره دخلها علي بعضها

ahmedsharm 19/7/2010 06:20 PM

الهيوماكس المنى

kingofegypt 20/7/2010 12:19 AM

اى جهاز صينى من غير تليفزيون بس
الحكايه دى عايزه منك شوية ترتيب
للقنوات وتكون عارف اماكن الاقمار كويس
انا عن نفسى مبشتغلش غير على الفيجا555
وكمان ازا نسيت القنوات مثلا ممكن تكتبهم
فى ورقه بحيث متقعش فى اى مشكلة تاخير فى التركيب

الدمرداش 20/7/2010 02:49 AM

استاز جمعة الديسطى مشكور على المتابعة الجيدة والاسلوب الراقى فى الرد ديما منتدانا بيجمع الناس المحترمين هوة دة منتد ا المهندسين العرب:mohndsen::mohndsen::mohndsen::mohndsen2:mohn dsen2:mohndsen::mohndsen::mohndsen2:mohndsen2:mohn dsen2:mohndsen2:mohndsen::mohndsen::mohndsen::mohn dsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen2:mohn dsen2:mohndsen2:mohndsen::mohndsen::mohndsen::mohn dsen2:mohndsen2:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohn dsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen6

جمعه الديسطي 20/7/2010 02:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدمرداش (المشاركة 3026815)
استاز جمعة الديسطى مشكور على المتابعة الجيدة والاسلوب الراقى فى الرد ديما منتدانا بيجمع الناس المحترمين هوة دة منتد ا المهندسين العرب:mohndsen::mohndsen::mohndsen::mohndsen2:mohn dsen2:mohndsen::mohndsen::mohndsen2:mohndsen2:mohn dsen2:mohndsen2:mohndsen::mohndsen::mohndsen::mohn dsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen2:mohn dsen2:mohndsen2:mohndsen::mohndsen::mohndsen::mohn dsen2:mohndsen2:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohn dsen6:mohndsen6:mohndsen6:mohndsen6

شكر لك اخي علي روح الدعابه

محمد الساهر 20/7/2010 03:00 AM

*** بارك الله فيك يا اخى عل المتابعه****

ahmed higgy 20/7/2010 03:36 AM

شكرا للمتابعه ومنقول لقسمه

محمود سالم تيتو 20/7/2010 05:29 AM

يجماعه الريسفرات دي زي الناس فيها الوحش والحلو ولكن مش كل ريسفر كويس علي طول يعني الاسترا بيهرب اشاره في الزبط لكنه جهاز ممتاز والكيومكس جميل في الاشاره ولكنه ليس بجودة الاسترا والاجهزه الصيني من الممكن الشغل عليها وبدون تليفزيون كما ذكر اخي من قبل يعني من الاخر الفني الصح اللي يكون معاه جهاز ريسفر علي طول ومع الوقت الفني بيعرف مميزات وخبايا الجهاز اللي معاها لدرجه انه بيشتغل عليه وهو مش مقلق بعكس ما يكون مثلا الزبون مغير في اوبشن الجهاز ايا كان نوعه والفني عمال يظبط الاشاره ومثلا تردد اللاقط مش مظبوط علي يونيفرسال وهذه اخطاء تكلف الفني كثيرا من الوقت

esam9900 20/7/2010 11:33 AM

مشكورين جميعا يا رجاله المهندسين العرب

عبد الحكم 20/7/2010 12:09 PM

اخى الفاضل علشان تكون مميز فى تركيب الطبق ما تعتمدش على جهاز معين وعود نفسك انك تشتغل على اى جهاز عند اى زبون علشان فى زباين بتحسبها غلط ويقولو انك ما بتعرفش تركب الطبق الا على الجهاز بتاعك
فكل الى انا عاوز اوصلهولك انك ما تعتمدش على جهاز معين فى الشغل واى جهاز اشتغل عليه وكل الاجهزه زى الفل

ولك تحياتى الكنج للدش

الساعة الآن 08:51 PM