ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة الا بالله , اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *مِن شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ". صدق الله العظيم
الساده الاعضاء و زوار منتديات المهندسين العرب الكرام , , مشاهده القنوات الفضائيه بدون كارت مخالف للقوانين والمنتدى للغرض التعليمى فقط

Press Here To Hidden Advertise.:: إعلانات منتديات المهندسين العرب لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم الشكاوي ::.

IPTV Reseller

لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى

Powerd By : Mohandsen.com

العودة   المهندسين العرب > المنتديات الفضائية > منتدي كيفيه تركيب الدش وصيانته > منتدي الدش المركزي

قديم 13/1/2010, 11:30 PM

عبد الرحمن9
بـاشـمهندس

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  عبد الرحمن9 غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر :
الـجنـس :
الدولـة :
المشاركـات : 43 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 20
قوة التـرشيـح : عبد الرحمن9 يستاهل التميز
افتراضي لمنع الاستغلال

انا عندى شبكة دش المشكلة ان كنت عامل شيرنج فى باب اللوق لخمس اجهزة سكاى لكرت art وزى منتو عارفين الاية ار تى خلاص وبعدين فاجة مش بقت شغالة شير هيا قناة واحدة اللى شغالة من كارت اية ار تى قناة حكايات كنت عايز اشغل كارت الجزيزة على نفس الشيرنج ياريت حد يساعدنى فى هزا العمل بالتفصيل لانى لسة الف بة لا ادرى اى شئ فى هزا المجال لانى لسة مشتريها وشكرا لسيدتكم
قديم 14/1/2010, 12:32 AM   رقم المشاركة : ( 2 )
عماداكس بى
مـهـند س فـعال

الصورة الرمزية عماداكس بى

الملف الشخصي
العمـر : 44
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : عماداكس بى يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عماداكس بى غير متصل

Thumbs up رد: لمنع الاستغلال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن9 مشاهدة المشاركة
انا عندى شبكة دش المشكلة ان كنت عامل شيرنج فى باب اللوق لخمس اجهزة سكاى لكرت art وزى منتو عارفين الاية ار تى خلاص وبعدين فاجة مش بقت شغالة شير هيا قناة واحدة اللى شغالة من كارت اية ار تى قناة حكايات كنت عايز اشغل كارت الجزيزة على نفس الشيرنج ياريت حد يساعدنى فى هزا العمل بالتفصيل لانى لسة الف بة لا ادرى اى شئ فى هزا المجال لانى لسة مشتريها وشكرا لسيدتكم
اخى الفاضل كلف ما عليك هو ان تطفى الجهاز الماستر اللى هو فيه كارت الارتى وتسحب الكارت منه وتدخل كارت الجزيرة مكانه وبعدين هتلاقى بالجهاز اللى فيها الكارت من الخلف كبل متوصل مع اربع كابلات اخرى افصله من الجهاز وشغل الجهاز وقف على قناة الجزيرة الرياضيه واذا لم يشتغل معاك اطفى الجهاز من الزر الحلفى للجهاز ثم شغله تانى ولمه تشتغل قناة الجزيرة الرياضيه وعوز تشغل قناة اخرى ادخل الكبل اللى انت فصلته من اجهاز اللى فيه الكارت وكده انت ممكن تستعمل اى جهاز من اللى موصلين مع الجهاز اللى فيه الكارت باى قناة جزيرة رياضيه وانا تحت امرك فى اى شئى لان عندى نفس الاجهزة بس ياريت لاتحمل على كارت الجزيرة الجديد اكتر من ثلاث قنوات
قديم 14/1/2010, 06:11 AM   رقم المشاركة : ( 3 )
عبد الرحمن9
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : عبد الرحمن9 يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عبد الرحمن9 غير متصل

افتراضي رد: لمنع الاستغلال

تسلم يباشا بس اللى عندى كرت قديم والف شكر وحجرب ورد عليك
قديم 14/1/2010, 03:32 PM   رقم المشاركة : ( 4 )
ahmed aliraqi
مهندس تركيبات

الصورة الرمزية ahmed aliraqi

الملف الشخصي
العمـر : 43
الجنـس :
الدولـة : العراق_بغداد _المنصور
قوة الترشيـح : ahmed aliraqi يستاهل التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ahmed aliraqi غير متصل

الف شكر يا غالي
توقيع » ahmed aliraqi

قديم 14/1/2010, 04:18 PM   رقم المشاركة : ( 5 )
عماداكس بى
مـهـند س فـعال

الملف الشخصي
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عماداكس بى غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed aliraqi مشاهدة المشاركة
الف شكر يا غالي
قديم 14/1/2010, 04:21 PM   رقم المشاركة : ( 6 )
عماداكس بى
مـهـند س فـعال

الملف الشخصي
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عماداكس بى غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عماداكس بى مشاهدة المشاركة
اقتباس:
تسلم يباشا بس اللى عندى كرت قديم والف شكر وحجرب ورد عليك
انا فى انتظرك وتحت امرك وربنا يوفقك ان شاء الله
قديم 14/1/2010, 11:16 PM   رقم المشاركة : ( 7 )
عبد الرحمن9
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عبد الرحمن9 غير متصل

اشكرك يابرنس الشيرنج اشتغل بس معليش ممكن استفسار بعد ازنك لية شيرنج art وقف واشغلو ازاى وممكن بعد ازنك اميلك لان فية شوية حاجات عايزة اعرفة ولك جزيل الشكر والاحترام
قديم 14/1/2010, 11:37 PM   رقم المشاركة : ( 8 )
عماداكس بى
مـهـند س فـعال

الملف الشخصي
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عماداكس بى غير متصل

Thumbs up رد: لمنع الاستغلال

انا اسف لن اقدر اكتب الاميل بيتاعى لان قانون المنتدى يمنع ذلك لكن انا تحت امرك فى اى شئى اولا ياريت تقولى عندك كم جهاز سكاى لايف بيكامه وكم جهاز سكاى لايف فرى من غير كامه ثانيا ايه القنوات المشفرة اللى سغله عندك فى الشبكه مثل شوتايم واوربت والارتى والجزيرة وعايز اعرف انت عوز تشغل قنوات ايه فى الشبكه وانا هقولك تعمل ايه بالضبط وانا منظرك
قديم 15/1/2010, 12:13 AM   رقم المشاركة : ( 9 )
عبد الرحمن9
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عبد الرحمن9 غير متصل

اشكرك الاول على متابعة حضرتك انا عندى 10 اجهزة سكاى هما كلهم 20 قناة العشرة دول كان خمسة art و3 شوتايم واتنين عادى والباقى 10 من انواع اخرى ولسة مستنى اوربت لما تشتغل تبع شوتايم لية كارت art واقف شيرنج وعايز اعرف هو ترددات art اتغيرت ولا وقف لية وطريقة توصيل الكبلات اللى وراء فى بعض ازاى وشكرا على اتساع صدرك لنا وجزاك الله خيرا وحضرتك منين وشكرا لك
قديم 15/1/2010, 04:23 AM   رقم المشاركة : ( 10 )
عماداكس بى
مـهـند س فـعال

الملف الشخصي
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عماداكس بى غير متصل

اخى الفاضل انت الان عندك ثلاث كروت وهم كارت للجزيرة الرياضيه وكارت الارتى وكارت للشوتايم صح فالابد من وجود ثلالاث اجهزة سكاى بكامه انت عندك اكيد اثنين اشترى وحد كمان وقسم عليهم الاجهزة الاسكاى الفرى اللى عندك يبق اول مجموعه الارتى تكون مثلا من اربع قنوات افلام واحد وسينما حكايات وافلام اتنين تعمل ايه تحلى اول جهاز بكامه وره تلاته فرى خلاص اول مجموعه نيجى تانى مجموعه مثلا شوتايم اربع قنوات هى الشاشه وموفى اكشن وموفى واحد وشوسبورت واحد تعمل نفس طريقه قنوات الارتى ثالثا قنوات الجزيرة ثلاثه +1 و+9 و+10 تخلى جهاز بكامه و وره اتنين فرى وطبعا علشان الاجهزة تعمل شرانج لازم توصلهم بكبلات والكبل هو كبل السوفت يتم قصه من النصف ونختار منه تلات اطرف فقط وهم 2و3و5 وطبعا بيكون مكتوب على كل فتحه الرقم تقيس بالافو وتوصل كالاتى 2 مع 3 و3 مع 2 و5 مع 5 واذا لم تعرف تعملهم اشتريهم جهزين وريح دمغك وتوصل كل 5 كبلات بكل مجموعه وطبعا هيفضل امكن فضيه خليها يمكن تعوز تذود قنوات مشفرة فى المستقبل وانا اريد منك توضيح اكتر علشان اقدر اسعدك وشكرا وانا فى انتظر ردك وربنا يوفقك
قديم 15/1/2010, 07:40 AM   رقم المشاركة : ( 11 )
عبد الرحمن9
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عبد الرحمن9 غير متصل

بصراحة اشكرك على مجهودك معايا انا فعلا عندى ثلاث اجهزة بكامة مش اتنين التالت كان شغال قناة واحدة جزيرة اما التسعة 4 شوتايم وخمسة art طبعا كدة كدة art خلاص كلها كام شهر ومشحتشتغل فطبعا الجزيرة حشغلها مكان art بس لية شيرنج art وقف لوحدة الوقتى بقالو اكتر من عشرة ايام ومشمشغل غير قناة حكايات بس ولما اجربه على الخمس اجهزة بردو مفيش غير حكايات اللى تشتغل ممكن يكون تغير تردد او فية اية مش عارف وهل الشيرنج لكبلات السوفت مرقم ولا اعرف ارقمهم ازاى بس الاهم دلوقتى عايز اشغل بقيت قنوات art سيما افلام واحد وحكايات شغالة وافلام اتين وحكايات زمان وشكرا لك
قديم 15/1/2010, 12:49 PM   رقم المشاركة : ( 12 )
عبد الرحمن9
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عبد الرحمن9 غير متصل

بصراحة اشكرك على مجهودك معايا انا فعلا عندى ثلاث اجهزة بكامة مش اتنين التالت كان شغال قناة واحدة جزيرة اما التسعة 4 شوتايم وخمسة art طبعا كدة كدة art خلاص كلها كام شهر ومشحتشتغل فطبعا الجزيرة حشغلها مكان art بس لية شيرنج art وقف لوحدة الوقتى بقالو اكتر من عشرة ايام ومشمشغل غير قناة حكايات بس ولما اجربه على الخمس اجهزة بردو مفيش غير حكايات اللى تشتغل ممكن يكون تغير تردد او فية اية مش عارف وهل الشيرنج لكبلات السوفت مرقم ولا اعرف ارقمهم ازاى بس الاهم دلوقتى عايز اشغل بقيت قنوات art سيما افلام واحد وحكايات شغالة وافلام اتين وحكايات زمان وشكرا لك
قديم 17/1/2010, 11:45 PM   رقم المشاركة : ( 13 )
عماداكس بى
مـهـند س فـعال

الملف الشخصي
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عماداكس بى غير متصل

اقتباس:
اخى الغالى انا اسف على تاخر الرد عليك لان النت كان قاطع عندى ام عن توقف الارتى بس حبيبى يوجد كابلات متوصله بالاجهزة الكابلات ديه بتكون 5 اطرف يعنى كل جهاز بيكون فيه كابل لو انت عايز تشغل 5قنوات الارتى انظر على الكابلات الموجوده خلف الاجهزة هتلاقى طبعا مجموعة الشوتايم شغله انظر على الكبل اللى متوصل بالجهاز ابو كامه وشوف فيه اى علامه مثل رقم او علامه بالقلم او ان الكبل بيكون قصير عن باقى الكابلات لان لازم الكبل الرئيسى بيكون معكوس غير الكابلات التوصله بالاجهزة الفرى اللى من غير كامه ثانيا لازم ترجع اعدات الشرانج مثل الجهاز اللى بكامه وفيه الكارت وجه الريموت نحو واضغط على زر f1 يظهر على شاشة الريسفر حرف h اضغط من الريموت 111 سوف يظهر على شاشة التلفزيون قائمه اختر منها كلمة ماستر وطبعا الكلمه هتكون بالانجليزى اضغط اوكى على كلمة ماستر وسوف تخرج من القائمه تلقائى وبعدين الاجهزة اللى متوصله مع هذا الجهاز اعمل نفس الموضوع لكن اختر من قائمة الشرنج كلمة سلف وبعد ماتخلص كل المجموعه تطفى الاجهزة ثم تفتحها مع بعض جرب اخى وانا فى انتظارك ولو انت مش عارف تعمل الكابلات اشتريها جاهزة واسال اللى هتشترى منه اين الكبل الرئسى فى 5 او 6 او7 حسب عدد الكابلات وهو هيعلم لك الكبل الرئيسى وتقبل تحياتى
قديم 18/1/2010, 01:22 AM   رقم المشاركة : ( 14 )
عبد الرحمن9
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عبد الرحمن9 غير متصل

اشكرا يباشا وكفاية انك بترد انا غيرت كارت art l مكان شوتايم والاتنين اشتغلو بس ينفع اشغل التورمان مع اجهزة من نوع تانى شيرنج زى سونى سات او سونى سات مع بعضها
قديم 18/1/2010, 01:32 AM   رقم المشاركة : ( 15 )
ابو عوض المهندس
تجم المهندسين

الصورة الرمزية ابو عوض المهندس

الملف الشخصي
العمـر : 14
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : ابو عوض المهندس يستاهل التقييمابو عوض المهندس يستاهل التقييمابو عوض المهندس يستاهل التقييمابو عوض المهندس يستاهل التقييمابو عوض المهندس يستاهل التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ابو عوض المهندس غير متصل

عفوا يا غالى الترومان لا يعمل الا مع الشبيه له مثل الروتانا او السانسنج او استارتراك او agi ولا يعمل مع الاجهزة التى ذكرتها ارجو ان اكون افدتك