ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة الا بالله , اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *مِن شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ". صدق الله العظيم
الساده الاعضاء و زوار منتديات المهندسين العرب الكرام , , مشاهده القنوات الفضائيه بدون كارت مخالف للقوانين والمنتدى للغرض التعليمى فقط
   
Press Here To Hidden Advertise.:: إعلانات منتديات المهندسين العرب لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم الشكاوي ::.

 IPTV Reseller

  لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى

Powerd By : Mohandsen.com

العودة   المهندسين العرب > المنتدى الادبى > المنتديات الادبيه العامه > قسم القصه

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  رقم المشاركة : ( 1 )  
قديم 17/3/2016, 06:24 PM
 
elnagm
مـهـند س مـمـيـز

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  elnagm غير متصل  
الملف الشخصي
رقم العضوية : 315420
تاريخ التسجيل : Dec 2012
العمـر : 33
الـجنـس :
الدولـة :
المشاركـات : 663 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 70
قوة التـرشيـح : elnagm يستاهل التقييم
افتراضي قصص قصيرة

الجزء الاول من القصة القصيرة على أحد شواطئ عروس البحر المتوسط كان يجلس يوسف ينظر للبــحر .. كانت أمواج البحر هائجة عالية مثله .. كان يبدو ان الجو متقلب .. لكنه لــــم يعير أى شئ اهتمامه .. هو يريد أن ينفرد بنفسه وحسب .. جلس يتذكر مـــا حدث منذ سنة مضت .. عندما كان سعيد و فرح مع محبوبته فريـدة .. الا ان أنقلب كل شئ .. يرجع يوسف بزاكرته سنة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ فى أحد المناطق الهادئة .. الغير مكتظة بالأشخاص .. كان يقف مستندا علـى سيارته يدخن بشراهة .. قطع تفكيره صوتها و هى تقف بجانبه .. قائلــــــــــة باستنكار : هو أنا مش قلتلك مية مرة تبطل القرف اللى بتشربه ده على الأقل و انا معاك
يوسف : و أنا قلتلك مية مرة مش هقدر أبطل .. و أنا مش هخاف منـــــــك ومش هشرب قدامك.
فريدة بانزعاج : طول عمرك عنيد و تحب الحاجات اللى بتئزيك
يوسف : أمال أنا حبيتك ليه
فريدة بصوت عالى : قصدك ايه يعنى يا سى يوسف انا بضرك !!؟؟
يوسف بمزاح : بطلى عصبيتك دي .. أنا بهزر معاكى بلاش قفش
فريدة : والله ؟؟؟ جبها فيا عشان أبقى أنا الغلطانة
يوسف : امتى هتعرفى ان أنا بحب أضايقك مبتشوفيش وشك بيبــــقى ازاى لما تتعصبى
ارادت فريدة أن تخفف من توترها و خجلها فغيرت الموضوع سريــــــــعا .. فريدة : طيب بقلك ايه انت مش حتروحنى الساعة داخلــــــة على 9 لو اتأخرت مش هيحصل طيب
يوسف : امتى هتعرفى ان احنا مكتوب كتابنا يعنى فى حكم المتجوزين
فريدة : لا الكلام ده لما نعمل الفرح الكبير والبس الفستان الابيض و ابقى فـى بيتك ساعتها ابقى اتكلم .. و بعدين انت عارف ان ماما مسافره وانا عايشـــه لوحدى بعد ما بابا الله يرحمه اتوفى يرضيك حد يتكلم عليه و يقول انى برجع متأخر
ابتسم يوسف و نظر لها و سكت تماما
قالت فريدة مستفهمة : انت بتبصلى كده ليه
يوسف بابتسامة : عليكى قوة اقناع مش طبيعية .. يلا علشان أروحــــــــــــك
سارت معه بهدوء وركبت بجانبه السيارة وهى تقول له : قلى يا يوسف
يوسف مازحا : يا يوسف
فريدة بنظرة محزرة : بطل استظراف
يوسف : خلاص قولى عايزة ايه
فريدة : انت بقالك فترة متغير بتسرح كتير .. حتى شربك للسجاير كتر اوى
ارتبك يوسف وحاول أن يغير الموضوع قائلا : لا انا زى ما انا بس انت عارفة انى مشغول فى تحضيرات الفرح و كده
اوصلها يوسف لمنزلها ..
فريدة و هى تفتح باب السيارة .. اوقفها يوسف قائلا بعصبية مزيفة : انت يا هانم .. ازاى تنزلى من غير ما تسلمى عليا
لم تستوعب فريدة ما قاله فظلت فاغرة فاهها ولم تنطق
فقد أمسك يوسف برسغهها وقبلها و نظر لها مبتسما وقال : تصبحى على خير
فريدة بابتسامة : وانت من اهل الخير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــبعد أن اوصل يوسف فريدة ذهب الى كورنيش النيل يتذكر المكالمة التى جائت اليه .. ومن الممكن أن تقلب حياته رأسا على عقب .. فلاش باك يومان مضوا
كان يوسف يعمل بمكتبه حتى رن هاتفه برقم مجهول .. رد يوسف على الهاتف : الوو
رزان : ازيك يا جو
يوسف باستفهام : مين معايا ؟؟
رزان : كده متعرفش صوتى
يوسف بضيق : لو مقولتيش انت مين أنا هقفل السكة فى وشك
رزان : هتعرف أنا مين لما تقابلنى .. الموضوع يخصك أنت و .. وفريدة
يوسف باستنكار : أفندم !! .. هقابلك و أنا معرفكيش ؟؟ .. و بعدين أنت تعرفى فريدة منين
رزان : قلتلك هتعرف لما تيجى بكرا الساعة 2 الظهر فى كافيه (....)
يوسف : و مين قالك أنى هاجى أصلا
رزان مبتسمة : هاتيجى .. باى يا جو
اغلقت رزان الخط .. ظل يوسف فترة غير واعيا لما يحدث ..
يوسف مفكرا : دى هبلة دى ولا ايه .. قال عايزانى اقابلها قال .. دى شكلها واحدة بتستظرف .. بس أنا حاسس أنى سمعت الصوت ده قبل كده .. و فيها ايه لو رحت مش هاخسر حاجة .. مش عارف بقا .. عزم يوسف أمره بأنه سوف يذهب لمقابلتها لن يخسر شيئا ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح اليوم التالى .. كان يوسف يعمل و هو جالس على مكتبه .. حتى دخل عليه صديقه الذى ساعده و شاركه فى عمله وافتتح معه المكتب ..
عمر صائحا : ايه يا عم انت على طول شغل كده ارحم نفسك وارحمنى معاك
يوسف مبتسما بهدوء : ما انت عارف يا عمر لازم اشتغل كويس وبعدين احنا لو كسبنا المناقصة اللى جاية مكتبنا هيبقى حاجة تانية فى عالم ال business
و بعدين عشان اعرف اخد اجازة براحتى انت عارف فرحى خلاص فاضله حوالى شهر
عمر بمزاح : ايوا بقى يا عم الله يسهلو
يوسف ضاحكا : ايوا احسد و قر من اولها
عمر : يا عم لا اقر ولا بتاع اللى اداك يدينا
بينما كان يوسف و عمر يمزحان مع بعضها .. قطع كلاهما صوت رسالة ليوسف فتحها يوسف و قرأ محتواها : ( احنا على معادنا .. متتأخرش .. مستنياك ) ... اغلق يوسف الرسالة ثم أخذ يفكر فيما سوف يفعله .. قطع تفكيره صوت عمر : ايه يا عم سرحان فى ايه !!؟؟
يوسف وهو ينهض من على مقعده : ابدا مافيش ورايا مشوار هخلصه عالسريع .. سلام
عمر : سلام !!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ وصل يوسف الى المقهى ولم يجد اى فتاة تنتظره .. كانوا جميعا شباب .. فجلس على احدى الطاولات الشاغرة ينتظر تلك الفتاة المجهولة .. لم يمر كثير من الوقت حتى وجد فتاة تقف أمامه و تحدثه قائلة : وحشتنى يا يوسف
يوسف ناهضا : انت !!؟؟
رزان وهى تجلس : كنت متأكدة أنك منستنيش
يوسف : أنت عايزة ايه بالظبط
رزان بهدوء : عايزاك تطلق فريدة
صدم يوسف مما سمعه .. بعد كل تلك السنين وما فعلته به تأتى كى تطلـــــب منه ذلك الطلب بكل وقاحة !!
رزان مكملة : وتتجوزنى
يوسف : انت اكيد اتجننتى .. بأى حق بتطلبى منى ده .. وفكرانى هسمـــع كلامك ليه ؟
رزان بهدوء : ابلع ريقك كده الاول وانت تفهم
يوسف وهو ينهض من مكانه : انا لا هسمع ولا غيره .. انا غلطت انى جيت اقابل واحدة ماعرفهاش .. ويارتنى ما عرفتها
رزان وهى تمسك بيد يوسف : يوسف اهدى واقعد علشان تعرف اللى انا عايزاه منك
سحب يوسف يده وجلس على مضض : اللهم طولك يا روح .. قولى اللى عندك وخلصى .. انا مش طايق نفسى ولا طايقك
رزان : اوعى تكون نسيت قصة حبنا اللى فضلت أكتر من سنتين فى الجامعة
يوسف : واوعى تنسى اللى انت عملتيه زمان
رزان مغيرة الموضوع : بلاش نتكلم على اللى حصل زمان علشان مش هخلص .. انت لو موافقتش على شرطى .. انا هقول لفريدة على كل اللى بينا
يوسف بلامبالاة : يا سلام !! ما تقوليلها .. وايه اللى كان بينا اخاف منه
رزان : براحتك .. بس انت عارف رغى البنات و مش هايهمنى لو زودت كلام من عندى .. انت فاههم بقى
يوسف : تقصدى ايه
رزان : انت فاهم قصدى كويس .. لو معاملتش اللى انا عايزاه .. هقلب الترابيزة على دماغك
يوسف : انا مش فاهم انت عاوزة ايه وراجعة تانى ليه بعد كل السنين ديه
رزان : ايه يا جو مالك ما انت عارف انى بحبك
يوسف :انت هتضحكى عليا ولا على نفسك
رزان : طب انا عاوزة اوريك حاجة كده
اخرجت رزان من حقيبتها صورا
قصص قصيرة لها مع يوسف لكن مفبركة
يوسف : ايه ده .. انت عارفة ان ده مش انا
رزان : اكيد يا حبيبى
يوسف : امال ليه عملتى كده
رزان : فريدة لو شافت الصور ديه .. اكيد هيكون عندها رد تانى .. ولا ايه رأيك
يوسف ضاحكا : وانت فاكرة فريدة ساذجة للدرجة دى علشان تصدق الهبل ده
رزان : بكرا نشوف يا جو
يوسف ناهضا : أعلى ما فى خيلك أركبيه
رزان مودعة اياه : باى باى يا .. يا حبيبى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ عودة الى الوقت الحالى ... كان يفكر يوسف فيما يمكن ان تفعله رزان .. تارة يبتسم لانه يعلم ان فريدة ليست بتلك السذاجة حتى تصدق تلك الخرافات وتارة يحزن لانه يتخيل ماذا لو صدقت فريدة ذلك و تخلت عنه .. قطع تفكيره شخص يضع يده على كتفه .. كان هذا الشخص هو عمر ..
عمر : ايه يا يوسف مالك .. انت بقالك فترة متغير قلت أكيد قاعد عالنيل فجتلك
يوسف بهدوء : ازيك يا عمر
عمر باستغراب : ازيك يا عمر ؟؟ .. ايه يابنى مالك
يوسف : من كام سنة لما كنت فى الجامعة حبيت بنت جدا .. كنت بشوفها كل يوم .. حاولت اكلمها لكنها ماكنتش بتعبرنى .. لحد ما فى يوم قلتلها انى بحبها .. فاجئتنى بردها انها هى كمان بتحبنى .. فضلنا فى قصة حب فضلت لسنتين .. لحد ما فى يوم ..
سكت يوسف .. كان يصغى عمر اليه باستماع شديد فحثه على المواصلة : لحد ما فى يوم ايه اللى حصل ؟؟
يوسف مكملا: لحد ما فى يوم جاتلى رسالة من رقم ماعرفوش بيقولى ان رزان معاه دلوقتى .. رحت على العنوان وانا مش شايف قدامى .. خبطت على الباب لقيته مفتوح .. سبتها لما عرفت أنها بتخونى .. اتأثرت فترة لحد ما قدرت أنساها .. لحد ما قابلت فريدة وثقت فيها وحبيتها .. بس حصل حاجة كده من يومين ..
عمر : ايه اللى حصل ؟؟
قص يوسف عليه مكالمة رزان ومقابلته لها وتهديدها
عمر منفعلا : انت ازاى تسمحلها أنها تهددك كده
يوسف : أنا مسبتلهاش فرصة أصلا
عمر : مش عارف بس أنا مش مرتاح
يوسف : عمر متقلقنيش
عمر : خلاص .. خلاص .. ربنا يدبرها من عنده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــفى أحد الخمارات كانت تجلس رزان وتتحدث مع ولدين آخرين ..
رزان :ها هتساعدونى ولا لأ
هيثم : انا معاكى بس هتعملى ايه بعد كده
رزان : أنا هبعت الصور لفريدة وبعديها أكلمها وأطلب أقابلها لموضوع بخصوص يوسف ولما أقابلها اقلها انى انا ويوسف كنا بنحب بعض زمان بس هو سابنى علشان بقيت حامل وهوريها التحاليل المزورة اللى عملتها .. مع شوية اكاذيب كده علشان الحبكة تتظبط
هيثم : طب لو سألتك على البيبى
رزان وهى تنفث دخان سجائرها : عادى هاقولها الحمل ماكملش
حسام : طب وانت هتستفيدى ايه من ده كله
رزان بغل : زمان يوسف كان على قده .. دلوقتى بقى معاه فلوس وعنده مكتب وشقة .. مطمعش ؟؟ .. وبصراحة كده .. حلى فى عينيا
هيثم : يا خربيتك .. دماغك سم
حسام : مش عارف .. مش مرتاح
رزان : بقلك ايه ماتقفلنيش
حسام : يا ستى أنا ماشى .. سلام
هيثم: سلام
رزان : قلى يا هيثم .. انت ليه دايما بتمشى بمسدس معاك .. انت عليك تار
ضحك هيثم ملئ فمه : ولا تار ولا حاجة .. بس اللى يعيش وسط الهمج دول لازم يعمل احتياطاته .. ولا ايه ؟؟
رزان : وجهة نظر بردو

انتظرو الجزء الثاني

رد مع اقتباس
قديم 20/3/2016, 12:37 AM   رقم المشاركة : ( 2 )
roufa01
كبير مراقبي منتدى القنوات والترددات

الصورة الرمزية roufa01

الملف الشخصي
رقم العضوية : 385927
تاريخ التسجيل : Jul 2015
العمـر : 38
الجنـس :  starsat
الدولـة :
المشاركات : 15,605 [+]
آخر تواجـد : ()
عدد النقاط : 51
قوة الترشيـح : roufa01 يستاهل التقييم

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

roufa01 غير متصل

افتراضي رد: قصص قصيرة

بارك الله فيك اخي الفاضل
توقيع » roufa01


لست الأفضل ولكن لي أسلوبي
سأظل دائما أتقبل رأي الناقد والحاسد
فالأول يصحح مساري والثاني يزيد من إصـــراري
╬♥╬ استودعكم الله و أتمنى للجميع السعادة و التوفيق ╬♥╬

 

  رد مع اقتباس
قديم 20/3/2016, 01:34 AM   رقم المشاركة : ( 3 )
ايمن مغازى
مراقب عـام منتديات المهندسين العرب

الصورة الرمزية ايمن مغازى

الملف الشخصي
رقم العضوية : 328492
تاريخ التسجيل : Feb 2013
العمـر : 50
الجنـس :
الدولـة : كفرالشيخ.فوه.الفتوح
المشاركات : 29,513 [+]
آخر تواجـد : ()
عدد النقاط : 1264
قوة الترشيـح : ايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمةايمن مغازى قرب من القمة

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ايمن مغازى متصل الآن

افتراضي رد: قصص قصيرة

بارك الله فيك أخى
توقيع » ايمن مغازى
لا إلـــه إلا الله
محمــد رســول الله

 

  رد مع اقتباس
قديم 24/4/2016, 04:37 PM   رقم المشاركة : ( 4 )
عبدالرحمن سيد
مـهـند س مـاسـي

الصورة الرمزية عبدالرحمن سيد

الملف الشخصي
رقم العضوية : 70398
تاريخ التسجيل : Aug 2007
العمـر : 38
الجنـس :
الدولـة :
المشاركات : 3,841 [+]
آخر تواجـد : ()
عدد النقاط : 21006
قوة الترشيـح : عبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاعبدالرحمن سيد القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لها

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عبدالرحمن سيد غير متصل

افتراضي رد: قصص قصيرة

مشكووووووووووووور
  رد مع اقتباس
قديم 4/10/2016, 02:34 AM   رقم المشاركة : ( 5 )
esam_2020
مـهـند س مـمـيـز

الصورة الرمزية esam_2020

الملف الشخصي
رقم العضوية : 414408
تاريخ التسجيل : Sep 2016
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
المشاركات : 911 [+]
آخر تواجـد : ()
عدد النقاط : 50
قوة الترشيـح : esam_2020 يستاهل التقييم

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

esam_2020 غير متصل

افتراضي رد: قصص قصيرة

شكرا لك اخي
  رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 02:03 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir

Google Adsense Privacy Policy | سياسة الخصوصية لـ جوجل ادسنس

الساده الاعضاء و زوار منتديات المهندسين العرب الكرام , , مشاهده القنوات الفضائيه بدون كارت مخالف للقوانين والمنتدى للغرض التعليمى فقط

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML

^-^ جميع آلمشآركآت آلمكتوبهـ تعبّر عن وجهة نظر صآحبهآ ,, ولا تعبّر بأي شكلـ من آلأشكآل عن وجهة نظر إدآرة آلمنتدى ~