ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة الا بالله , اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *مِن شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ". صدق الله العظيم
الساده الاعضاء و زوار منتديات المهندسين العرب الكرام , , مشاهده القنوات الفضائيه بدون كارت مخالف للقوانين والمنتدى للغرض التعليمى فقط

Press Here To Hidden Advertise.:: إعلانات منتديات المهندسين العرب لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم الشكاوي ::.

IPTV Reseller

لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى

Powerd By : Mohandsen.com

العودة   المهندسين العرب > المنتديات الفضائية > منتدي كيفيه تركيب الدش وصيانته

موضوع مغلق

قديم 28/10/2009, 11:23 PM
الصورة الرمزية طارق الصعيدي10

طارق الصعيدي10
مـهـندس مـحـتـرف

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  طارق الصعيدي10 غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر : 44
الـجنـس :
الدولـة : مصر .المنوفيه . تلا
المشاركـات : 1,097 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 728
قوة التـرشيـح : طارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييم
افتراضي يوميات فني تركيب دشات

يوميات فني تركيب دشات

--------------------------------------------------------------------------------

يوميات فني تركيب دشات
في هذة المشاركة سيقوم كل من يقوم بتركيب دشات بكتابة مواقف قابلتة اثناء تركيب او ضبط طبق دش والمقصود بهذة المواقف هو المواقف المحيرة والغريبة اثناء تركيب او ضبط الطبق او مواقف طريفة حدثت ايضاً اثناء تركيب او ضبط الطبق لكن يكون ايضاًهذة المواقف الطريفة تحمل في طياتها الافادة

--------------------------------------
ابدأ انا بهذا الموقف الطريف

اشياء قد تحيرك وانت تقوم بضبط طبق دش .... ولكن

القصة الاولي المحيرة والطريفة والتي حدثت معي اليوم

ارسل لي شخص ما يقول لي الطبق لايعطي اشارات لبعض القنوات + هناك تقطيع لبعض القنوات
ها توجهت ومعي الريسيفر الخاص بي وهو كيوماكس عبد العال + سلك دش للاختبار بة + عدة الشغل لحد كدة كويس
قلت بدلاً ن اركب السلك بتاعي اقوم بتركيب الريسفر بتاعي الكيوماكس علي طبق هذا الشخص وجدت ان جميع القنوات تعمل علية التي كانت تقطع عند هذا الشخص والقنوات التي كانت لاتعطي اشارة وجدتها تعمل عندي ثم قمت بتركيب ريسيفر هذا الشخص وكان استرا 9500 وهنا وجدت ان الريسفر لازال القنوات بها تقطيع والقنوات التي لاتعطي اشارة نهائيا وجدت ان معامل التصحيح لها متغير
ولكن لماذا تقطع هذة القنوات علي الاسترا ولاتقطع علي الكيوماكس ؟
هنا لابد ان تشغل دماغك وهنا يظهر الفني والمهندس من بياع الكشري ومبيض المحارة

لان هذا الرجل جاب بياع كشري ليعدل لة الطبق في مقابل حيسقية حاجة ساقعة ويعطية 5 جنية ولكنة فشل حيث قال لة غير الريسيفر والطبق بعد ان طلع عين الراجل وخلاة طلع الريسفر والتلفزيون علي السطوح وزهقة من عمايل الشاي بعد ان ظل يعك ساعتين بدون فائدة
ههههههههههههههه
قلت للزبون قال لك كدة قال نعم .... فقلت لة انتة لازم تغير السكن بتاعك وتبيع الشقة لان العيب في الشقة ولو متحلتش المشكلة يبقي تغير المحافظة
لية يابني كدة تضحك علي الراجل مش عيب

ياجماعة ياهواة ارحموا ...مرة واحد يقول للزبون لما معرفشي يجيب القمر يقوم يقول للراجل القمر دة تاية ومش لاقيينة ولما يلاقوة حاجي اجيبة لك:moha98:وواحد تاني يقول بيع الريسيفر والطبق لان العيب فيهم
طبعاً انا بزود بأة اشمعني انا وقلت للراجل بيع الشقة وان متحلتش المشكلة يبقي العيب في المحافظة غير لان العيب كدة في محافظة المنوفية غيرها وروح الاسكندرية
الاجابة هنا هي
ريسفر الاسترا التيونر بتاعة اضعف من الكيوماكس حيث الاسترا كان متهالك وقديم جدا
يعني نعمل اية؟؟
نغير العدسة ؟ نعدل الطبق؟ ولانغير السلك؟
نبدأ بالاسهل يلة ياعم طارق ياصعيدي هات السلك بتاعك لية ؟ لاني مش حلعب في الطبق اوغير العدسة لا انا تجيب الاسهل فالاصعب
غيرت السلك بتاع الراجل وركبت سلكي وجدت ان الاشارة اصبحت عالية جدا وبقتش القنوات تقطع اةةةةةةة كدة تمام يلة ياعم روح اشتري لك سلك جديد وركبت لة السلك ونظمت لة القنوات
حسابك كام ياباشمهندس طارق ؟
حسابي 40 جنية وهنا يرد الزبون بس وهو فرحان جداً وقال ادي العيش لخبازينة وخد رقم تليفوني وقال سأجيب لك شغل كثير بالبمبلغ اللي تطلبة
وهنا ظهر الفني من بياع الكشري ومبيض المحارة
هذا الدرس نجرج بة بالاتي
1- المهندس مهندس وبياع الكشري ومبيضين المحارة منهم للة
2-سلك الدش وتأثيرة علي جودة بعض القنوات وتقطيع البعض الاخر
3- عندا نقوم بأختبار اعطال الدش نبدأ بالحلول السهلة ثم الاصعب فالاصعب يعني مش اجي اقول للراجل اللي بعض القنوات عندة بايظة او تقطع يلة ياعم طلع لي التلفزيون والريسفر علي السطح وهات الفأس والمنقرة واعمل براد شاي وولع السجاير والحل بسيط جدا
واخيرأ وليس باخر
نتقابل في قصص اخري في عالم التركيبات
تحياتي للجميع
مهندس / طارق الصعيدي
صديق المهندسين
قديم 29/10/2009, 03:13 PM   رقم المشاركة : ( 2 )
hmada fisal
مـهـند س مـمـيـز

الصورة الرمزية hmada fisal

الملف الشخصي
العمـر : 33
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : hmada fisal يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hmada fisal غير متصل

افتراضي رد: يوميات فني تركيب دشات

وجهة نظرك تحترم من الجميع

طرحت وجهة نظرك واريد ان اطرح وجهة نظرى فى بعض النقاط

قديم 29/10/2009, 03:20 PM   رقم المشاركة : ( 3 )
hmada fisal
مـهـند س مـمـيـز

الملف الشخصي
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hmada fisal غير متصل

طرحت هذا السؤال :.ولكن لماذا تقطع هذة القنوات علي الاسترا ولاتقطع علي الكيوماكس ؟

هنا لابد ان تشغل دماغك وهنا يظهر الفني والمهندس من بياع الكشري ومبيض المحارة

اجابتك كانت :.

الاجابة هنا هي
ريسفر الاسترا التيونر بتاعة اضعف من الكيوماكس حيث الاسترا كان متهالك وقديم جدا
يعني نعمل اية؟؟
نغير العدسة ؟ نعدل الطبق؟ ولانغير السلك؟
نبدأ بالاسهل يلة ياعم طارق ياصعيدي هات السلك بتاعك لية ؟ لاني مش حلعب في الطبق اوغير العدسة لا انا تجيب الاسهل فالاصعب
غيرت السلك بتاع الراجل وركبت سلكي وجدت ان الاشارة اصبحت عالية جدا وبقتش القنوات تقطع اةةةةةةة كدة تمام يلة ياعم روح اشتري لك سلك جديد وركبت لة السلك ونظمت لة القنوات

تحليل ممتاز ولكن لا اتفق معك بخصوص ضعف تيونر الاسترا والذى يسبقة من حيث القوة التيونر

اجهزة عبد العال التى ذكرت ( الكيوماكس )

وجهة نظرى المتواضعه جدا

قم بتحميل اى باتش روسى لجهاز اللاسترا التى ذكرت انه يمتلك تيونر ضعيف هل ترتفع قوة

التيونر؟ ام لا ؟

قديم 29/10/2009, 09:30 PM   رقم المشاركة : ( 4 )
wassim22
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر : 42
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : wassim22 يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

wassim22 غير متصل

merciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiii

قديم 29/10/2009, 11:25 PM   رقم المشاركة : ( 5 )
طارق الصعيدي10
مـهـندس مـحـتـرف

الملف الشخصي
الجنـس :
قوة الترشيـح : طارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

طارق الصعيدي10 غير متصل

كلامي يااستاذ حمادة من تجربة عملية لي والالماذا كانت القطوات تقطع علي الاسترا ولاتقطع علي كيوماكس عبد العال وبعدين انا لسة حدي سوفت للريسيفلر يكون الراجل مات

قديم 29/10/2009, 11:26 PM   رقم المشاركة : ( 6 )
طارق الصعيدي10
مـهـندس مـحـتـرف

الملف الشخصي
الجنـس :
قوة الترشيـح : طارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

طارق الصعيدي10 غير متصل

كلامي يااستاذ حمادة من تجربة عملية لي والالماذا كانت القطوات تقطع علي الاسترا ولاتقطع علي كيوماكس عبد العال وبعدين انا لسة حدي سوفت للريسيفلر يكون الراجل مات

قديم 30/10/2009, 10:35 AM   رقم المشاركة : ( 7 )
hanysoft
مـهـندس مـمـيـز

الصورة الرمزية hanysoft

الملف الشخصي
العمـر : 38
الجنـس :
الدولـة : مصر
قوة الترشيـح : hanysoft يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hanysoft غير متصل

هههههههههههههههههههههههههههههه

100 100

قديم 30/10/2009, 01:47 PM   رقم المشاركة : ( 8 )
طارق الصعيدي10
مـهـندس مـحـتـرف

الملف الشخصي
الجنـس :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

طارق الصعيدي10 غير متصل

اشكر كل من قام بالرد علي موضوعي هذا و التي نخرج منها بالاتي
1- انا قلت بياع الكشري ومبيض المحارة ولاأقصد هم بعينهم بل هي شخصيات كريكاترية الغرض منها ان نعرف ان الصنعة التي كان لها شأنها سابقا دخل عليها اشخاص قليلو العلم والمعرفة ان دخول هاوي او شخص ليركب دش هذا من حقة اذا كان يحب هذة الصنعة او ليس لة عمل ............ لكن
لكن ماذا ؟؟؟؟
الاجابة هي
1- يجب علية ان يتعلم اولاً ويمارس تركيب اطباق بجميع انواعها مع محترف حتي ولو بدون مقابل ثم يبدأ يجرب عندة بالمنزل علي طبقة وهذا مافعلتة تعلمت اولا لفترة سنة مع محترف وجرجت معة ثم طبقت ماتعلمتة عندي بمنزلي وجربت جميع انواع التركيبا وكنت اخطأ في بعد النقاط فألجأ الي المحترفين لاصحح ولما وجدت نفسي اتقنت المهنة جيداً بدأت امارسها ......... لكن بشروط ... ماهي هذة الشروط ؟
الشروط هي الايقل المبلغ الذي اتقاضاة نظير التركيب عن المبلغ الذي يتقاضاة المحترف حتي لااظلم من علموني واجعل المهنة تبقي بلامقابل فبرمجو وتركيب الدش ومشاكلة وخاصة انظمة الدايزك الثابتة والمتحركة تأخذ مجهود بدني وعصبي يكفي ان الزبون يهريك من الاسئلة واولادة الصغيرين راكبين علي نفسك وعاوز منك تجيب لة الممثلين والمطربين يسهروا معاة هههههههه اظن دي كبيرة شوية
معلهشي ياجماعة انا بحط افيشات للضحك مع الموضوع علشان القاريء لايزهق
المهم كمان منضحكشي كمان علي الزبائن يعني واحد يجيب القمر ناقص نصفة ويمزق الطبق للراجل علشان يجيب قبرص واشياء كثيرة غلط وجدتها من خلال العمل دة اللي ميصحش
المهم يااخونا يافنيين توحدوا ولاتنزلوا من اسعاركم واللي عاوز يركب يركب سواء بياع كشري او ترمس المهم يبقي عندة ضمير ومايرخصي نفسة يعني لما واحد يقول انا بركب النايل سات بعلبة سجاير وواحد يقو ل يغديني بيكفي وواحد يقول بخمسة جنية معقولة اللي بقرأة دة دا انا رفضت اركب النايل سات ب 40 جنية
كما ان صنعة الدشات لاتقتصر علي التركيبات فقط بل هناك هارد وير وسوفت وير واشياء كثيرة تحتاج الي علم وخبرات طويلة وليس الموضوع تركيبات فقط
عموما سعدت بمداخلاتكم ومشاركتكم وكان منها الافادة والاستفادة وعرفت منها ماهو وضع فني تركيب الدشات بمصر الان
تقبلوا تحياتي

قديم 30/10/2009, 10:41 PM   رقم المشاركة : ( 9 )
أسد بابل
صديق المهندسين العرب

الصورة الرمزية أسد بابل

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : أسد بابل يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أسد بابل غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق الصعيدي10 مشاهدة المشاركة
اشكر كل من قام بالرد علي موضوعي هذا و التي نخرج منها بالاتي
1- انا قلت بياع الكشري ومبيض المحارة ولاأقصد هم بعينهم بل هي شخصيات كريكاترية الغرض منها ان نعرف ان الصنعة التي كان لها شأنها سابقا دخل عليها اشخاص قليلو العلم والمعرفة ان دخول هاوي او شخص ليركب دش هذا من حقة اذا كان يحب هذة الصنعة او ليس لة عمل ............ لكن
لكن ماذا ؟؟؟؟
الاجابة هي
1- يجب علية ان يتعلم اولاً ويمارس تركيب اطباق بجميع انواعها مع محترف حتي ولو بدون مقابل ثم يبدأ يجرب عندة بالمنزل علي طبقة وهذا مافعلتة تعلمت اولا لفترة سنة مع محترف وجرجت معة ثم طبقت ماتعلمتة عندي بمنزلي وجربت جميع انواع التركيبا وكنت اخطأ في بعد النقاط فألجأ الي المحترفين لاصحح ولما وجدت نفسي اتقنت المهنة جيداً بدأت امارسها ......... لكن بشروط ... ماهي هذة الشروط ؟
الشروط هي الايقل المبلغ الذي اتقاضاة نظير التركيب عن المبلغ الذي يتقاضاة المحترف حتي لااظلم من علموني واجعل المهنة تبقي بلامقابل فبرمجو وتركيب الدش ومشاكلة وخاصة انظمة الدايزك الثابتة والمتحركة تأخذ مجهود بدني وعصبي يكفي ان الزبون يهريك من الاسئلة واولادة الصغيرين راكبين علي نفسك وعاوز منك تجيب لة الممثلين والمطربين يسهروا معاة هههههههه اظن دي كبيرة شوية
معلهشي ياجماعة انا بحط افيشات للضحك مع الموضوع علشان القاريء لايزهق
المهم كمان منضحكشي كمان علي الزبائن يعني واحد يجيب القمر ناقص نصفة ويمزق الطبق للراجل علشان يجيب قبرص واشياء كثيرة غلط وجدتها من خلال العمل دة اللي ميصحش
المهم يااخونا يافنيين توحدوا ولاتنزلوا من اسعاركم واللي عاوز يركب يركب سواء بياع كشري او ترمس المهم يبقي عندة ضمير ومايرخصي نفسة يعني لما واحد يقول انا بركب النايل سات بعلبة سجاير وواحد يقو ل يغديني بيكفي وواحد يقول بخمسة جنية معقولة اللي بقرأة دة دا انا رفضت اركب النايل سات ب 40 جنية
كما ان صنعة الدشات لاتقتصر علي التركيبات فقط بل هناك هارد وير وسوفت وير واشياء كثيرة تحتاج الي علم وخبرات طويلة وليس الموضوع تركيبات فقط
عموما سعدت بمداخلاتكم ومشاركتكم وكان منها الافادة والاستفادة وعرفت منها ماهو وضع فني تركيب الدشات بمصر الان
تقبلوا تحياتي
مشكور اخي طارق على الموضوع
ساقوم باختبارك ان كنت اتقنت هذا العمل
ماهي الاقمار التي يمكنك استقبالها في القاهره بصحن 180سم ضمن قوس الرؤيه لمدينة القاهره من الشرق الى الغرب وكيفية ضبط هذا الصحن المتحرك عليها

قديم 31/10/2009, 03:27 AM   رقم المشاركة : ( 10 )
طارق الصعيدي10
مـهـندس مـحـتـرف

الملف الشخصي
الجنـس :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

طارق الصعيدي10 غير متصل

اقتباس:
مشكور اخي طارق على الموضوع
ساقوم باختبارك ان كنت اتقنت هذا العمل
ماهي الاقمار التي يمكنك استقبالها في القاهره بصحن 180سم ضمن قوس الرؤيه لمدينة القاهره من الشرق الى الغرب وكيفية ضبط هذا الصحن المتحرك عليها

اية الكلام دة تختبرني لية ؟ مش عيب كدة ؟ انتة بتسأل سؤال نظري وافتراضاً لم اجب علية لكن ياحبيبي انا ممكن اكون حافظ مواقع كل الاقمار وترتيبها لكن الخبرة العملية والبرمجة لكل انواع الريسفرات انما اية السؤال بتاعة؟ انا ممكن ارد عليك رد قاسي او لو معرفشي الاجابة اذهب لجوجل واكتب سؤالك واطلع لك اجابات تخلي اللي يقرأها يقول اية العبقرية دي
اخي الكريم قبل ماتقول الكلمة احسبها كويس ولا المرة الاجاية حرد عليك رد مش كويس

قديم 31/10/2009, 03:47 AM   رقم المشاركة : ( 11 )
طارق الصعيدي10
مـهـندس مـحـتـرف

الملف الشخصي
الجنـس :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

طارق الصعيدي10 غير متصل

اية الكلام دة تختبرني لية ؟ مش عيب كدة ؟ انتة بتسأل سؤال نظري وافتراضاً لم اجب علية لكن ياحبيبي انا ممكن اكون حافظ مواقع كل الاقمار وترتيبها لكن الخبرة العملية والبرمجة لكل انواع الريسفرات هي الحكم انما اية السؤال بتاعك دة ؟ انا ممكن ارد عليك رد قاسي او لو معرفشي الاجابة اذهب لجوجل واكتب سؤالك واطلع لك اجابات تخلي اللي يقرأها يقول اية العبقرية دي
اخي الكريم قبل ماتقول الكلمة احسبها كويس ولا المرة الاجاية حرد عليك رد مش كويس

قديم 31/10/2009, 12:00 PM   رقم المشاركة : ( 12 )
أسد بابل
صديق المهندسين العرب

الصورة الرمزية أسد بابل

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : أسد بابل يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أسد بابل غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق الصعيدي10 مشاهدة المشاركة
اية الكلام دة تختبرني لية ؟ مش عيب كدة ؟ انتة بتسأل سؤال نظري وافتراضاً لم اجب علية لكن ياحبيبي انا ممكن اكون حافظ مواقع كل الاقمار وترتيبها لكن الخبرة العملية والبرمجة لكل انواع الريسفرات انما اية السؤال بتاعة؟ انا ممكن ارد عليك رد قاسي او لو معرفشي الاجابة اذهب لجوجل واكتب سؤالك واطلع لك اجابات تخلي اللي يقرأها يقول اية العبقرية دي
اخي الكريم قبل ماتقول الكلمة احسبها كويس ولا المرة الاجاية حرد عليك رد مش كويس[/size][/color]
حبيبي طارق الاختبار ليس عيبا
اخي العزيز انت تكلمت عن فني التركيبات وما يواجه من مشاكل ومواقف محيره في هذا المجال ..ودخول بعض الاشخاص على هذه المهنه العلميه من امثال بياعي الكشري وغيرهم .. ومن الجائز ان اكون انا احدهم او نت او بعض الاخرين ..فكلامي عن الاختبار هو كلام في المجال العلمي وما تحمل انت كمهندس في هذا المنتدى العلمي من معلمومات في تركيب الصحون والاستقبال الفضائي للاقمار في منطقتنا العربيه ... لم يكن كلامي فيه اي انتقاص منك وتقبل فائق احترامي وتقديري
ان كان لك جواب علمي فرد علينا
وهنا ظهر الفني من بياع الكشري ومبيض المحارة

قديم 31/10/2009, 12:52 PM   رقم المشاركة : ( 13 )
ياسر علم دار
نـجـم نـجـوم المهندسين العرب

الصورة الرمزية ياسر علم دار

الملف الشخصي
العمـر : 37
الجنـس :
الدولـة : العراق_ بابل_ المسيب
قوة الترشيـح : ياسر علم دار يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ياسر علم دار غير متصل

اخواني الاعزاء هذا المنتدى ليس للمناقشات الشخصيه ارجو منكم ان تفيدو وتستفيدو لتعم الفائده لكل الاعضاء

قديم 31/10/2009, 02:03 PM   رقم المشاركة : ( 14 )
hmada fisal
مـهـند س مـمـيـز

الملف الشخصي
الجنـس :
الدولـة :

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hmada fisal غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yisar_86 مشاهدة المشاركة
اخواني الاعزاء هذا المنتدى ليس للمناقشات الشخصيه ارجو منكم ان تفيدو وتستفيدو لتعم الفائده لكل الاعضاء

بالفعل كلامك سليم

لاننا اولا واخيرا اخوة فى عمل واحد لا يوجد باى عمل ما مهما كان نشاطة شخص يمتلك كافة

المعلومات عن عملة ولكن بحسب ممارستة لهذا العمل .

وبرجاء من الاخ طارق الصعيدى اخى الكريم كلنا هنا موجودين لنستفاد من بعضنا البعض

لايوجد فرق بين احد لاننا نجلس على طاولة المعرفة .

هل منذ ان خلقنا نعرف كل الاشياء عما حولنا؟؟؟؟

بالطبع لا ولكن الممارسة هى التى تعلمنا ما نريد ان نعرفة .

اخى طارق عليك ان تعى جيد ان يوجد فرق من حيث القدرات العقلية لانها من عند الله

فارجو ان تعى جيدا .

ومنتظرين كل جديد من حضرتك

قديم 31/10/2009, 02:27 PM   رقم المشاركة : ( 15 )
عبدالحميدالنجم
مـهـندس مـمـيـز

الصورة الرمزية عبدالحميدالنجم

الملف الشخصي
العمـر : 48
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : عبدالحميدالنجم يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو