ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة الا بالله , اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *مِن شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ". صدق الله العظيم
الساده الاعضاء و زوار منتديات المهندسين العرب الكرام , , مشاهده القنوات الفضائيه بدون كارت مخالف للقوانين والمنتدى للغرض التعليمى فقط

Press Here To Hidden Advertise.:: إعلانات منتديات المهندسين العرب لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم الشكاوي ::.

IPTV Reseller

لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى

Powerd By : Mohandsen.com

العودة   المهندسين العرب > المنتديات الفضائية > منتدي كيفيه تركيب الدش وصيانته

قديم 7/2/2009, 11:42 AM

sherbini81
مـهـند س جـديـد

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  sherbini81 غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر : 42
الـجنـس :
الدولـة :
المشاركـات : 4 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 10
قوة التـرشيـح : sherbini81 يستاهل التميز
افتراضي مشكله مع قطعه 4 مخرج

مشكلتي تتلخص في انه كان عندي طبق بريفكس 80 سم وقطعه 2 مخرج ركبتهم في شهر 8 اللي فات وكنت مشغل بيهم كارت ستالايت وريسيفر استرا وكنت اشاره الريسيفر مابين 63% في التردد 10910 الي 76% في التردد 12399
اما كارت الستلايت فمتوسط اشارته فوق ال50% بحاجات بسيطه

واحتجت اضيف ريسيفرين ثالث ورابع عندي لظروف معينه

فاشتريت قطعه 4 مخرج اسمها ستار سات ووصلت بها 3 رسيفرات وكارت ستالايت ولازال الطبق كما هو 80 سم وضبطتها علي الريسيفر الاسترا بحيث اعطت نفس الاشارات اللي كانت موجوده في القطعه القديمه

المشكله ان كل ريسيفر جايب اشاره مختلفه عن التاني

مثلا الريسيفر الال وهو استرا 8000 وتأتي الاشاره عليه 63% مع التردد 10910 و 76% مع تردد 12399 وباقي الترددات تتراوح مابين 70 و 74%

والريسيفر الثاني هو ريسيفر سكاي وهو مستعمل ااساسا من فتره طويله بيجيب اشاره 37% مع التردد 10910 و 65% مع تردد 12399 وباقي الترددات تتراوح مابين 52 و 58 %
وجميع القنوات تعمل دون تقطيع

الريسيفر الثالث هو هيروشيما فيرجن 1 وتأتي الاشاره عليه 69% مع التردد 10910 و 95% مع تردد 12399 وباقي الترددات تتراوح مابين 80 و 94 % اشارته عاليه جدا في كافه تردداته

المشكله بقي في الرابع وهو كارت الستالايت بيجيب اشاره 21 % مع التردد 10910 و 65% مع تردد 12399 وباقي الترددات تتراوح مابين 37 و 57 % يعني اشارته قلت جداااااااااااا عن القطعه ذات 2 مخرج مع ان الريسيفر الاسترا
جايب نفس اشاره القطعه القديمه تقريبا

وجميع القنوات تعمل حتي هذه اللحظه دون تقطيع علي كارت الستالايت
لكن انا بتعامل مع كروت الستالايت منذ اربعه اعوام وسبق ان قلت الاشاره في الطبق السابق قبل ان اغيره الي حدود 22% وبدأت القنوات تقطع واحيانا لايستقبلها

انا عاوز اعرف مشكله اختلاف الاشاره دي من ايه في الاربع حالات ، انا بدلت الاسلاك بين الاربع مخارج اجد نفس القراءات علي كل ريسيفر كما هي لا تتغير مهما اختلفت المخارج ، كما انني بدلت الريسيفرات ايضا ببيعضها وظلت القراءات كما هي دون تغيير يعني الاسترا بيقرا نفس اشاارته مع كل سلك ومع كل مخرج

ثانيا انا عاوز حل لمشكله كارت الستلايت لأنه كان شغال باشاره عاليه مع القطعه القديمه وقل فجأه لما ركبت القطعه الجديده ، مع اني متأكد من سلامه السوفت وير بتاع الكارت والباور سبلاي وكل ماهو متعلق بالكمبيوتر كمازربورد وغيره

افيدوني بشرح وحل للمشكله