قديم 9/11/2007, 02:23 AM   رقم المشاركة : ( 11 )
أحمد ستالايت
مـهـند س مـجـتهد

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : أحمد ستالايت يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أحمد ستالايت غير متصل

افتراضي رد: الى البشمهندس محمدمشرف الدش المركزى رجاء التكرم بالدخول

بشمهندس محمد انا جربت وجبت اسبليتر 8*1 وركبت كل 3 اجهزة ع مدخل و3 ع مدخل اخر واخدت خرج من الاسبليتر ع مكبر الكاد 200 واخدت مخرج منه ع المكبر الكبير 512 وركبته فى uhf 1 المجخل الاول فى المكبر الكبير وبعدين عملت تيست ع القنوات داخل الشبكه لقيت القنوات معظمها فيهاتميل او كلها تقريبا وشوفت عند المشتركين لقيت الصورة فى تنميل كتير فاضطريت افتح بوطات المكبر الرئيسى شويه لغاايه ما وضحت الصورة والقنوات ظهرت مع انى كنت فاتح المكبر الالكاد الصغير 200 ع الاخر بس بردة كان فيه تنميل كتير ما بقيتش الصورة كويسه غير لما تحت البوطات بتاعه المكبر الرئيسى
بس بردة بقيت المشكله زى ما هيا القناة الاخيرة ذاد النمش فيها اكتر من الاول

فهل فى حاجه عملتها انا غلط هى العملت الصورة كدة ولا ايه الحصل معايا

وبعدين جربت طريقه تانيه لغيت الاسبليتر واخدت خرج كل 3 اجهزة مع بعض ع المكبر الرئيسى ع طول بس عكستها اخدت الترددات الاخيرة فى المدخل الاول فى المكبر الرئيسى وبعدين الترددات الوسطنيه ع المدخل 2 والترددات الاولى ع المدخل الاخير

اظبطت القنوات تمام ياعنى المدخل الاول عليه 4 اجهزة الترددات الاخيرة والمدخل التانى 3 اجهزة الترددات الوسطى والمدخل الاخير 3 الترددات الاولى

بس عملت تيست لقيت الصورة بقيت تمام خالص والقناة الاخيرة بقيت كويسه فى المنطقه الاولى والمنطقه التانيه
فالطريقه دى صح ولا غلط

بس ياريت الاهم انك توضحلى ايه الحصل معايا فى الطريقه بتاعت حضرتك لانى بصراحه عاوز انفذها وحاولت لكن حصل القولت لحضرتك عليه فهل ممكن يكون المكبر الصغير ضعيف او به عيب
ملحوظه مكان الشبكه والمسافه التى يبعد عنها اول المشتركين هى حوالى 300 متر تقريبا او اقل من ذلك بقليل فياريت حضرتك توضحلى اكتر لو انا ركبت التابه غلط وهل لها تركيب معين
لانى عاوز اعمل طريقتك لانى واثق هتبقى النتيجه احسن بكتير ان شاء الله تعالى

وحاليا الوضع احسن من الاول القناة الاخيرة بقيت كويسه بس انا ععاوز انفذ طريقتك وحاولت بس فشلت
والف شكر لحضرتك وللمهندسين العرب وانا اسف جدا استحملنى بصراحه انا لسه مبتداء فى موضوع الشبكات ومنتظر رد حضرتك