قديم 12/6/2008, 10:30 AM   رقم المشاركة : ( 167 )
m_m_m_m
نجم مميز بالمهندسين العرب

الصورة الرمزية m_m_m_m

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : m_m_m_m يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

m_m_m_m غير متصل

افتراضي رد: شرح تركيب شبكة دش مركزى

وكان رد الاخ الكابت على الاستاذ netfoxهو
الاخ الفاضل net fox الف شكر على هذا المجهود واليك التوضيحات بالنسبه للمحطه1رسيفر استرا9500 3اوربت 2هومكس20رسيفر ترومان150ومكبر الكات 512 مدخل الاريال العادى على v ,وجمعت الريسفرات كلهاعلى 2 اسبليتراسبانى واخذت منهم
على اسبليتر صينى متعدل و احد فى اتنين ودخلت الخرج على اول مدخل فى المكبر uhf البندات كالاتى21اوربت23اوربت25الجزيره رسيفر ترورمان 27اانتجرا29ريسفر استرا 9500 باند 31اوربت وهكذا على هذا الترتيب
و كان رد الاستاذ netfox جزاه الله كل خير

اولا انا كده عرفت ايه الخطا اللى عندك اولا نمسك المكب الرئيسى للغرفه اللى عندك الالكاد 512 وهو مكبر عالى فى خرجه ولكن نسبه الدخل اضعف من المكبرات الاخرى in pout max mum وهى لكل مدخل 45 db ومن ضمن المشاكل التى تواجهك انك عند ان تضع القنوات مباشره على المكبر تكون عاليه جدا وبها خيال لانى تعاملت كثير مع الاكاد 512 الموحد الدخل وانا من غير معرف القنوات اللى ضعاف معاك همه الاوربت البند 21 و23 واخر بندات لانك ساحب منهم اول قاعده انصاحك بانك تخاذها انك تشيل الاسبيلتران خالص وتجمع على صليب بى صاموله ونك تضع اول قناه على المكبر هى بند 21 للفتحه الاولى و23 الى الفتحه رقم 2 وبند 27 الى الفتحه رقم 3 وتجمع اخر بندات اولا على الفتحه رقم 1 وتقوم بغلقها 3 لفات والثانيه اربع لفات والمدخل الثالث 4 لفات ايضا وتبعد الاوربت متخلهمش ورى بعض وتغير تسكنيهم ضعهم فى الثلاثينات مثلا 35 سينما و 39 سوبر موفيز وضع بينهما جهاز عالى لكى يرفعهم معك فى الحيز الترددى وجمع علىالفتحه الاولى كما سوف اقول لك اول مدخل صاموله من فوق تركب عليها بند 21 و ثانى فتحه يركب عليها بند 55 والى فى النص يركب عليها بند 45 ويجمع فى اول مخدل فى الصليبه كما يلى 21 و27و31 و41و43و45و51و55و57و59و61و63و65و67و69*
ونت تكون بتابع عندما بدخل كل بند ماذا حدث لقنواتك اللى شغاله لكى لايكون هناك جهازعالى يرمى معاك خيال وانت الان تكون قد تكون وصلت 15 قناه على الفتحه الولى من الفتحه مدخل صليبه وقناتين من المدخلين الاخرين وبذلك تكون ركبت 17 قناه على مدخل ولاحظ انك قفلتها قبل ان تعمل او تضع اى محطه وانك قفلتها ثلاث لفات اقل من الثانيه والثالثه لكى تخف التكبيرات التى انتا كنت تخفها باستخدام الاسبيلترات اما كده بضعفلك الدخل وفى نفس الوقت بضغطهملك وتبقى معاك 8 محطات وهو يركبوا كما يلى ومتركبش حاجه على المدخل الثانى علطول اف بى جاك نتايه ويركب فى البند 23 والى 29الى 33الى 35 الى37 ويكون اخر جهاز لديك لا يعطى احد فى كل مره وهكذا تكون قد خلصت المدخل رقم 2 وتدخل على المدخل رقم 3 وتركب علىطول اف بى جاك نتايه مباشره على البند 27 والى39 الى 53 الى 47 وهكذا تكون اكملت عمليه التجميع بنجاح انشاء الله وتركب قنوات التى هيه على vhf ويجب ان تراعى بعض الاساسيات التى سوف تفيدك
1-اول جهاز بتسحب منه ان اوت هو الى بيضعف معاك لذلك انا قلتلك ضع اول البندات واسحب منهم لانك تعرف انهم اقوى من البندات الاخيره
2-مراعاة انك لاتضع اجهزه ضعيفه فى خرجها على اول بندات التى سوف تسحب منها لكى لا تضعف وانت بتجمع كل قناه بتدخلها على ماخوذه من البند 21 يكون اقوى منه والى بيقل كل ماد دخلت قناه ماخوذه من 21هى اول جهاز منه للمكبر لذلك يفضل انها تكون او بندات علشان تعرف انا ليه بقلك على التجميعه دى
لان الالكاد بطبيعته عالى فانصحك بى تركيب تابه على التست تكون 7 db ولكن بشرط ان لا تخرج خط تكبير واحد اى انه عندما تشيل التابه تكوةن كده قد راح التكبير مش خارج وهمى من الغرفه ويحدث لك صداع فى الخوط بره تلاقى قناه الخلفيه ضعيفه وبها تكبير
3 -يجب عليك معرفه الصوره التى تراها جيدا ان الالوان فاقعه غير بهتانه و ان كانت حلوه بس الوانها مش فاقعه فتعلم تماما انها تكون ضعيفه و يراعى ذلك فى اخر بندات

واعمل وانا معاك وانشاء الله بتوفيق وانشاء الله مستنى انك تقلى الله ينور لما تخلص وانا فى الخدمه كان الله فى عون العبد مادام العبد كان فى عون اخيه
تحياتى اليك استاذ netfox على الشرح الجميل و نعم العطاء