قديم 17/6/2008, 06:04 PM   رقم المشاركة : ( 183 )
m_m_m_m
نجم مميز بالمهندسين العرب

الصورة الرمزية m_m_m_m

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : m_m_m_m يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

m_m_m_m غير متصل

افتراضي رد: شرح تركيب شبكة دش مركزى

بسم الله الرحمن الرحيم

الرجاء المساعدة فى مشكلتى الكبيرة تعبت بصراحه من كتر اللعب فى الشبكه من الداخل

وتعبت من كتر الطرق للتجميع داخل الشبكه فرجاء اعطائى الطريقه الصحيحه والاكيدة ان شاء لله تعالى

تتكون الشبكه من 16 قناة

1 ريسيفر هيوماكس 5400

3 ريسفرات ترومان 150 اكس الترا

12 ريسيفر agi شبيه الترومان

1ريسفر نايل بوكس وهو جهاز عادى بس خرجه كويس

ومكبر الكاد 512

كنت مجمع الشبكه بدون اسبليترات كدة ياعنى كل مجموعه مع بعضها وبعدين قريت بصراحه شرحكم ولقيت انه من الازم تركيب اسبليتر داخل الشبكه

وركبته بصراحه لقيت فرق كبير فى الصورة صورة حلوة بس فى قنوات ضعيفه فى الاول زى لتردد 21وانامركب عليه هيوماكس 5400

والتردد 23 نمل خفيف

وانا مجمع الريفرات ع الاسبليتر الاحمر الاسبانى ومنه ع الكاد200 ومنه الى المكبر الكبير والمكبر الكبير مقفول

بس فى الاول لما كنت بجمع بدون اسبليتر كنت بلقى خطوط وهميه بتظهر فى القنوات بالذات فى الثلاثينات وشدة ياعنى القنوات مش رايقه

والتردد 45 فى ريجه شديدة وخطوط عرضيه جربت كل الطرق لكن الريجه والخطوط موجودة وهو ريسيفر 150اكس الترا

وهناك التردد 25 27 يوجد به زى خطوط ونمش مستبدلهم 26 28 وبعد كدة مكمل فردى

ولما ركبت الاسبليتر لحظت انه مفقدش من الصورة حاجه وجربت كتر من اسبليتر بس بردة فيه زى خطوط وهميه خلف لقناة

رجاء اعطائى لطريقه المثلى للتجميع وتعريفى بربط هذة الريسفرت مع بعضها واخد مين مع مين

ولكم جزيل لشكر

رجاء لشرح فى هذة المشاركه وعدم تنزيل روبط لشرح او لحل موضوعى رجاء حل مشكلتى عن طريق الرد فى نفس الصفحه واهم شى تجميع الريسفرات الريسيفر الذى يناسب لاخر وحل مشكله لتردد 45

وعاجز عن الشكر والتقدير وتقبلوا مى فائق لحترام والتقدير