قديم 10/6/2008, 10:24 AM   رقم المشاركة : ( 157 )
m_m_m_m
نجم مميز بالمهندسين العرب

الصورة الرمزية m_m_m_m

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : m_m_m_m يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

m_m_m_m غير متصل

افتراضي رد: شرح تركيب شبكة دش مركزى

شكرا لاهتمامك اخى الفاضل

وعلى فكرة الموضوع بتاعك ده منقول الى منتدي تانى ومثبت ومذكور انه منقول ومنقول حرفيا وسبتلك اللينك اوف لاين

هقولك بقي على تجميعة جديدة عملتها اصل انا فاضي ولسة عدد المشتركين قليل كل يوم بعمل حاجة شكل واروح ابحثلهم القنوات

انا فصلت سلك الاشارة من الاجهزة وبدأت اوصل الرسيفرات من خارج الـ rf على اسبليتر ترياكي لكن مش مقلوب زى ما بتقول
وموصل للتلفزيون من فتحة التست في الغرفة

طبعا انا بدأت من التردد 23 لان المدليتور بيطلع معايا 21 اجباري ووصلت المدليتور على الاسبليتر

طبعاً اول جهاز اسكاى تردده 23 على الاسبليتر
وبعديه 25 على الاسبليتر
وبعديه 29 على الاسبليتر لان 27 اول لما بوصله بيعمل معايا خطوط عرضية فقمت مغير التردد بتاع الجهاز اللى رقم 27 الى 51 طلعت الصورة معايا مظبوطة ووصلته في الاسبليتر
وبعدين كملت
31 الى الاسبليتر
33 الى الاسبليتر
وبعدين 39 الى الاسبليتر لان 35 و 37 اول لما بيوصلوا بيعملوا خطوط عرضية برضوا

ووصلت على التردد 35 جهاز كيوماكس بدل الاسكاى اشتغل كويس الى الاسبليتر وسبت 37 خالص لان ولا جهاز اشتغل عليه اى جهاز يوصل يعمل خطوط عرضية

وخدت من فتحة in في الاسبليتر الى in في مكبر صيني صغير 2 * 1 ومن فتحة الـ out بتاع المكبر الى اول فتحة في الالكاد الـ 512

ومن الجهاز اللى تردده 41 الى اسبليتر تانى 1 * 8 ترياكس مش مقلوب برضوا
ومن الجهاز اللى تردده 43 الى الاسبليتر
ومن الجهاز اللى تردده 45 الى اسبليتر
ومن الجهاز اللى تردده 47 الى اسبليتر
ومن الجهاز اللى تردده 49 الى اسبليتر
ومن الجهاز الـ 53 الى الاسبليتر
ومن فتحة الان بتاع الاسبليتر الترياكس الى in مكبر صيني صغير 1 * 2 ومن فاتحة الـ out بتاع المكبر الصيني الصغير الى الفتحة التانية في الالكاد الـ 512

للعلم بقي

اللمبتين اللى بيبقوا فوق مداخل الـ uhf في الالكاد مش بيطفوا منورين علطول

والصورة بتاع التردد 51 و 53 طالعة ضعيفة وباقي الصور طالعه كويس

والمدخل التالت في الالكاد ال512 فاضي مركبتش فيه حاجة

سؤالين بقي

انا دلوقتي مخرج من الغرفة كابل RG 11 كابل واحد فقط واخد من فتحة OUT في الالكاد 512 الى اسبليتر ترياكس 4*1 وواخد منه الكابل الـ RG11 هو كابل واحد لازم اسبليتر ولا اطلعه من فتحة ال OUT علطول

السؤال التانى
بعد حوالى 500 متر الصورة رجعت فيها الخطوط العرضية وممكن تبقي منملة ده سببه ان المكبرات في الشوارع عاليه ولا واطيه ولا الغرفة هي السبب ولا ايه بالظبط

السؤال الثالث
ايه سبب ضعف الترددات 51 و 53

معلش بتعبك معايا اخى محمد