قديم 12/6/2008, 09:58 AM   رقم المشاركة : ( 166 )
m_m_m_m
نجم مميز بالمهندسين العرب

الصورة الرمزية m_m_m_m

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : m_m_m_m يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

m_m_m_m غير متصل

افتراضي رد: شرح تركيب شبكة دش مركزى

اخى العزيز ابو حنان
ساقدم لك مثال مشروح لتركيب شبكه هذا الشرح الاكثر من رائع للاستاذ netfox
وذلك حفاظا على حقوقه ومجهوده بارك الله فيه وزاده علما
وكانت المشكله هى
الى الاستاذ الغالى netfoxارجو المساعده عندى 27قناه موصله على2 اسبليتر اسبانى دخلت 2 الخرج على اسبليتر صينى معدل لكن وجدت بعض القنوات ضعيفه ايه العمل ارجو الرد؟
وكان الاجابه المبدئيه للاستاذ netfox هى
الاخ الكابتن اريد بعض التوضيحات بنسبه الى ما تقصد ما هو المكبر الذى تعمل به داخل الغرفه ونوعه وكام مدخل uhf وانا الذى فهته والقيمه المصنعيه لكل مدخل بيبقى مكتوب عليه بس انتا قلى نوعه وانا اكيد اشتغلت عليه من كلامك انك تسكن قناتان على vhf عن طريق مديوليتر خاص بنطاق vhf وانت لماذا تستخدم اسبيلترات اسبانى مقلوبه انها تقل من جهد الاشاره بنسبه لانواع من مكبرات الغرفه مثل الالكاد مثلا او التفاز ولو انت تستخدم اسبيلترات فى التجميع فلا يجمع كل محطاتك على اسبيلترات فتقسم مجموعات لانك بى هذا الوضع تكون قد فقدت على دخل كل محطه وسوف يمحى معك جهد الاشاره لنها خارجه من الاساس ضعيفه وانا متاكد انك تراها على التسستtest المكبر جيده بس ده بس انا على اعتقادى انها ينقصها ضغطه الصوره التى انت بتخرجها من المكبر لكى تمشى معاك المحطات واخر بندات ولا تسقط بسهوله بمعنى انها لاتخرج معك على تست المكبر بى تكبير لان تخرج معك مضغوطه اى ابسطها لك الوان المحطه فاقعه ولا فيها خط تكبير واحد او خيال واشرحلى ما هى المواصفات اللى عندك وبعون الله وانشاء الله هحلهالك وانا فى الخدمه لاى حد محتاج مساعده
تحياتى اليك استاذnetfox على تلك الروح الطيبه و الاكثر من رائعه