قديم 17/4/2016, 02:09 AM

alaa9490
مـهـند س جـديـد

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  alaa9490 غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر : 43
الـجنـس :  Truman
الدولـة :
المشاركـات : 2 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 50
قوة التـرشيـح : alaa9490 يستاهل التقييم
Exclamation مشكلة فى ترومان 1000 hd

السلام عليكم

اشتريت ترومان 1000 HD ولاحظت ان جودة صورة القنوات حتى ال HD ضعيفة وفيها اهتزاز ( بكسلة ) لما الصورة تتحرك ( Motion )
زى مثلا لو فيه ماتش والكاميرا بتجرى مع اللعيبة ، أو فيلم حركة ، أو اى مشهد فيه حركة للكاميرا ، حتى فى قنوات ال HD ( مع الفارق طبعاً ) بلاقى الصورة بتبكسل وجودتها بتقل كتير
مع العلم ان كان عندى قبله ترومان 9090M وكانت المشكلة دى مش موجودة ( والتليفزيون بتاعى زى ما هو ماتغيرش )
وعلى فكرة انا مظبط الدقة ( Resolution ) بتاع الريسيفر بما يتناسب مع التليفزيون 1080i 25

وكمان لاحظت ان قوة الاشارة ( اشارة السلك ) ضعيفة ومش بتعدى ال 57%
على الرغم من ان جودة الاشارة عالية فى كل القنوات ومعظمها بيعدى ال 90% ، مع العلم ان الطبق مظبوط كويس ، ومع تجربة أكتر من ريسيفر منهم ال 9090M القديم بتاعى وبتكون قوة الإشارة بتاعة السلك اعلى من 70%
فهل مشكلة التيونر دى ليها علاقة بجودة الصورة أثناء الحركة ولا لأ ؟
وهل مشكلة التيونر والصورة دى سببها ضعف فى هاردوير الموديل ده بصفة عامة ؟ ولا مشكلة فردية فى جهازى أنا ؟ علشان الحق اتصرف

الكلام ده كله ممكن ناس كتير من اللى عندهم ترومان 1000HD ميحسوش بيه ولا يخدوا بالهم منه ، خاصة طبعاً لو كانت المشكلة دى فى جهازى انا بس ..
وعلشان كده استفسارى ده للسادة المتخصصين لأنهم طبعاً على دراية كاملة بالتفاصيل الصغيرة بتاعة الصورة والجودة والكلام ده ، لأنها مهمة بالنسبة ليا وبتفرق معايا أوى ..
بالمناسبة انا منزل آخر سوفت للجهاز 1.2.11

آسف على الإطالة ، وأرجو ان السادة الأفاضل القائمين على المنتدى يفهموا قصدى ويجاوبونى بمصداقية ، لأنى من المعجبين والمتحيزين جداً لأجهزة الترومان ..
وعلى فكرة الجهاز ممتاز فى كل حاجة عدا المشكلتين دول ( التيونر ، جودة الصورة المتحركة ) ومش مشكلة أوى موضوع التأخير فى التنقل بين القنوات ..

انا منتظر الرد والإفادة بفارغ الصبر ، وألف شكر على كل حال