قديم 21/10/2013, 07:17 PM   رقم المشاركة : ( 28 )
على الطواب
بـاشـمهندس

الملف الشخصي
العمـر : 51
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : على الطواب يستاهل التقييمعلى الطواب يستاهل التقييمعلى الطواب يستاهل التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

على الطواب غير متصل

افتراضي رد: دنكل ميكروبوكس ، وينبوند

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abooallayth مشاهدة المشاركة
يا شباب يعطيكن الف عافية ،، انا متأكد انو مافي مشكلة بالساتلايت ولا بوصلة كوم ولا بوصلة الw3
لان عندي دنكل الفا 2 سيريال 091 وعم شاهد من خلاله حاليا قنوات الجزيرة بتقطيع ممل
هل لديكم ماتساعدوني به
واشكركم جدا جدا

ياخى الغالى
زى ما قلتلك الموضع بسيط جدا
1-اذا الدنجل اخد السوفت ومحدث التاريخ ومعطاش منهى الصلحية يبقة العيب فى عدم زبط الطبق على القمر كويص او القطعة فيها مشكلة او السلك الوصل بين الطبق والدنجل بهى مشاكل
2-اذا الدنجل اخد السوفت وعطى متهى الصلاحية بيقة حديلة السفتات اللى انا اعطهالك وبكدة حيدلك تاريخ الصلحية لمدة سنة وعلى فكرة جميع السوفتات اللى انا حاتطها من شركة الفلاشة الويبوند لتصالى بهم موباشرة
3-كل دة الحاجات العادية ام الشىء المش عادى ان الدنجل يعطى تاريخ الصلحية ولا يشتغل الدنجل تبقة المشاكل دى نتاجة عن ما يلى
1- القطعة مع انها شغالة على دنجل ثانى ومش شغالة على هذا الدنجل برغم من تحديث التاريخ بتبقة بها عييوب نتجة عن تغير الفولت من 12 الى 24 فولت على حسب السوفتا علشان كدة يام ماتشتغلش خالص ام تشتغل الدنجل وبيقا فها طقطيع كثير فى القنوات المشفرة ولذلك يجب تغيرها وينطبق هذا الكلام على السللك الواصل بين الطبق الدنجل
2-الدنجل طالمة حدث التاريخ يبقة كدة الدنجل شغال 100%
ولو مشتغلش القنوات المشفرة بيقة العيب فيمايلى
1- التاكد من تفعيل رسيرفر المشهدة على الدنجل
2- وصلة التحديث اللى بين الرسيرفر والدنجل
3- الكومة بتاعت الدنجل
وبكدة يكون الشرح انتها من الاف الى الياء
شوف بقة ياخى المشكلة عندك منين حتلقيها الحل بتعها من الكلام اللى انا قيلة وحيشتغل الدنجل معاك
وعلى فكرة ياخى الموضع دة عدى علية كثير جدا من زملااتى الفنى وشرحتلهم اكثر من مرة ويقلى مش شغال ويجيب الدنجل ويشتغل تمام وطلع معا اشغلهولة ويكون العيب قلتلة علية اكثر من مرة
والف شكر على المتبعة اخى عرف الحب
لايوجد مشكل اللى ولية حل انشاء الله