المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   قسم مشاكل وحلول منتدي كروت الستلايت (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=273)
-   -   مشكلة مع بعض الترددات على كارت ستالايت توينهان (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=639192)

محمد مصطفى سيزت 12/10/2013 05:28 AM

مشكلة مع بعض الترددات على كارت ستالايت توينهان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وانتم بخير وصحة وسلام
لدى كارت ستالايت توينهان 1025
المشكله ان بعض الترددات مثل 11636 و 11515 وغيرها يتوقف فى بعض الاحيان لمدة طويلة ممكن نصف يوم او يوم وهذا الامر يتكرر كثيرا جدا علما ان الطبق عندى 180 سم
وفى نفس الوقت لا يتوقف هذين الترددين على الرسيفر العادى علما انه مركب على طبق 50 سم فقط
ما سبب المشكله هل كارت الدش ام الطبق ام العدسه
شكرا لكم

محمد مصطفى سيزت 12/10/2013 01:49 PM

رد: مشكلة مع بعض الترددات على كارت ستالايت توينهان

فى الانتظار

محمد مصطفى سيزت 12/10/2013 04:40 PM

فى الانتظار

محمد مصطفى سيزت 14/10/2013 04:37 AM

فى الانتظار

power_man16 14/10/2013 08:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مصطفى سيزت (المشاركة 4161519)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وانتم بخير وصحة وسلام
لدى كارت ستالايت توينهان 1025
المشكله ان بعض الترددات مثل 11636 و 11515 وغيرها يتوقف فى بعض الاحيان لمدة طويلة ممكن نصف يوم او يوم وهذا الامر يتكرر كثيرا جدا علما ان الطبق عندى 180 سم
وفى نفس الوقت لا يتوقف هذين الترددين على الرسيفر العادى علما انه مركب على طبق 50 سم فقط
ما سبب المشكله هل كارت الدش ام الطبق ام العدسه
شكرا لكم

يا محمد المشكله ليست مشكلة الطبق المشكله انا سبق وقلت لك انها فى كرت الستالايت الذى لديك انك تحتاج لتحديث الكرت بشراء واحد جديد DvbB HD S2 لان هناك ترددات بعض القنوات اصبحت الكروت القديمه لا تستقبلها مع ملاحظة ان لا تفرط فى الكرت القديم احتفظ به لان الكروت الحديثه المتوفره فى السوق المصرى معظمها صناعه صينى واعطالها كثيره الا اذا وفقك الله وقدرت تجد كروت صناعه المانى او مثال سكاى ستار

محمد مصطفى سيزت 15/10/2013 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة power_man16 (المشاركة 4163727)
يا محمد المشكله ليست مشكلة الطبق المشكله انا سبق وقلت لك انها فى كرت الستالايت الذى لديك انك تحتاج لتحديث الكرت بشراء واحد جديد DvbB HD S2 لان هناك ترددات بعض القنوات اصبحت الكروت القديمه لا تستقبلها مع ملاحظة ان لا تفرط فى الكرت القديم احتفظ به لان الكروت الحديثه المتوفره فى السوق المصرى معظمها صناعه صينى واعطالها كثيره الا اذا وفقك الله وقدرت تجد كروت صناعه المانى او مثال سكاى ستار

شكرا لك اخى الكريم ذادك الله علما

بس هذا التردد 11636 ليس DVBS2

وهل يوجد تحديث للدريف الخاص بالكارت لانى منذ شراءه شغال على التعريف اللى جاء معه

وهل لديك علم بافضل الكروت المتوفره الان Hd وسعرها ومش شرط تكون المانى يعنى مثلا انا كارتى تيوانى وشغال من 2007 تقريبا تمام

واود ان نكون اصدقاء كيف يمكن ان ارسل لك ايملى او حسابى على الفيس

شكرا لكم

power_man16 17/10/2013 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مصطفى سيزت (المشاركة 4163986)
شكرا لك اخى الكريم ذادك الله علما

بس هذا التردد 11636 ليس dvbs2

وهل يوجد تحديث للدريف الخاص بالكارت لانى منذ شراءه شغال على التعريف اللى جاء معه

وهل لديك علم بافضل الكروت المتوفره الان hd وسعرها ومش شرط تكون المانى يعنى مثلا انا كارتى تيوانى وشغال من 2007 تقريبا تمام

واود ان نكون اصدقاء كيف يمكن ان ارسل لك ايملى او حسابى على الفيس

شكرا لكم

اننى محتفظ بكرتى التيوانى مثلك وهو الراكب فى الحاسب الان لان هناك كرتين تيفايا تصدق كرتين مش واحد فى الصيانه واحد منهم فى الضمان والاخر من غير وكان مستبدل بواحد عطلان افهم انت بقى ثلاث كروت فى اقل من سنه كلها اعطال انا باقدم النصيحه ولك الخيار

موضوع الاشاره انه نفس الشئ عندى لانى امتلك نفس الكرت الخاص بك وفور رؤيتى لمشاركتك فعلا تحققت من عدم وجود اشاره للترددات اللى انت كتبتها مع ان اشارتها كانت موجوده عندما كنت باعمل بكروت التيفايا اللى هى فى الصيانه

نحن فعلا اصدقاء يا محمد من اول لقاء وهنا بالمنتدى خاصية الرسائل الخاصه مقفله واننى مقل فى دخول الاميل لانشغالى معظم الوقت بامور الاشراف بعدة منتديات اكثر من 15 منتدى اتولى ما بين الاشراف وكبير المراقبين وعلى متابعة الرد على استفسارات الاعضاء الكرام مثلك لكن يمكنك التواصل معى عبر موضوعى موسوعة السيرفرات فاننى اتابع تحديثه شبه يوميا اكتب لى فيه وسارد عليك واقدم لك المساعده والماشوره باذن الله

محمد مصطفى سيزت 26/10/2013 01:31 AM

اشكرك اخى الكريم على هذه الافاده

ومن فضلك ضع لى لينك موضوع موسوعة السيرفرات

الساعة الآن 10:49 PM