المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدى صيانة الرسيفرات العام (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=1108)
-   -   مساعدة في حل المشكلة (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=402429)

toktok15 30/5/2010 09:13 AM

مساعدة في حل المشكلة

عندي ريسيفر سكاي فيجن بكامة بس مش عارف سكاي فيجن كام كان الباور لا يعمل فتحت الجهاز وجدت الاي سي مكسور نتيجة قفلة في الجهاز الله أعلم المهم قمت بتغيير الاي سي وهو رقمه ice 2a265 وقمت بتغيير الفوتو كابلر والمقاومة 22 ، 33 وبعض المكثفات والحمد لله الجهاز قام باور
المشكلة ظهرت في توصيل سلك الاشارة للطبق يقوم الجهاز يجيبب علي الشاشة الامامية كلمة بوت وينور ويطفي علي طول لحد ما اشيل سلك الاشارة عنه تثبت الشاشة الامامية ويدخل الجهاز علي رقم القناة
فما الحل الله يكرمكم
اسف علي الاطالة

الطحانe 30/5/2010 12:15 PM

رد: مساعدة في حل المشكلة

اخى اتاكد الاول من السلك بانة سليم مفهوش قفلة وبعد كدة غير مكثفات خرج البور بدون قياس

جرب ورد للمتابعة اذا لزم الامر بالتوفيق

أبو محمد الريس 30/5/2010 01:01 PM

أية يا أستاز خلف الابداع دة والله منور وداليما قائد

حسين العميرى 30/5/2010 01:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الطحانe (المشاركة 2881263)
اخى اتاكد الاول من السلك بانة سليم مفهوش قفلة وبعد كدة غير مكثفات خرج البور بدون قياس

جرب ورد للمتابعة اذا لزم الامر بالتوفيق

شكرآ لك أخى على متابعتك الجميلة

toktok15 30/5/2010 01:43 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السلك سليم لان في ريسيفر يعمل عليه
انا قمت بتغيير مكثف 470 / 16 ولسه مازلت المشكة موجودة توصل سلك الاشارة بيوقف علي كلمة بوت وتنور وتطفي
اسف والله

عادل صبحى 30/5/2010 02:53 PM

شكرآ لك أخى على متابعتك الجميلة

toktok15 30/5/2010 03:03 PM

هل من جديد في حل المشكلة ديه

الميدومى 30/5/2010 04:02 PM

اخي هل عطيت سفت وير للجهاز

toktok15 30/5/2010 04:08 PM

لا لم اعطي سوفت وير للجهاز ولكن مجرد مااوصل سلك الاشارة يقوم الجهاز يكتب كلمة بووت يا ريت تديني السوفت واللودر وطريقة التحديث
وشكرا

محمد الصياد 30/5/2010 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toktok15 (المشاركة 2880897)
عندي ريسيفر سكاي فيجن بكامة بس مش عارف سكاي فيجن كام كان الباور لا يعمل فتحت الجهاز وجدت الاي سي مكسور نتيجة قفلة في الجهاز الله أعلم المهم قمت بتغيير الاي سي وهو رقمه ice 2a265 وقمت بتغيير الفوتو كابلر والمقاومة 22 ، 33 وبعض المكثفات والحمد لله الجهاز قام باور
المشكلة ظهرت في توصيل سلك الاشارة للطبق يقوم الجهاز يجيبب علي الشاشة الامامية كلمة بوت وينور ويطفي علي طول لحد ما اشيل سلك الاشارة عنه تثبت الشاشة الامامية ويدخل الجهاز علي رقم القناة
فما الحل الله يكرمكم
اسف علي الاطالة

اخى جرب سلك اخر كما قال اخى الطحان مع مراعاة تغير lnb العدسة وتاكد من توصيلهم جيدا بصواميل f connicted ومتابعين معك اخى انا والاخوة المهندسين

الطحانe 30/5/2010 06:09 PM

شكرا لكل من ساهم برد وللاخ السائل للمرة الثانية بقولك غير مكثفات خرج البور كلها وخاصة على خط 24 فولت لانة يوجد بها ضعف يظهر عند سحب هذا الفولت لتشغيل الاشارة فيلريت تغير كل المكثفات وبدون قياس وجرب ورد يا اخى

toktok15 31/5/2010 11:01 AM

طيب ممكن من الاخوة المهندسين أو حد من المنتدي العظيم يراجع معايا دائرة الباور أو رسم تخطيطي لها ان امكن لان والله غيرت السلك والعدسة حتي جبت سلك طوله متر وعدسة خارجية تانية غير اللي متركبة في الطبق ولسه زي ما هو بس فيه حاجة جديدة ان لو شلت السلك بتاع العدسة وشغلت الريسيفر يبوت ويدخل يوقف علي رقم صفر ولو وضعت السلك وهو شغال ووصلت وصلة الاديو والفيديو للتليفزيون يرجع علي كلمة بوت تنور وتطفي

وشكرا منتدانا العظيم

الطحانe 31/5/2010 01:11 PM

اخى ممكن تقرا المشاركة الاولى فى هذة الصفحة وهى رقم 11 فى الموضوع انا متاكد انك لم تقراها

toktok15 31/5/2010 01:27 PM

4 مرفق
جربت عدسة جديدة وسلك جديد والمشكلة زي ما هي
لو في حد من الاخوة المهندسين يراجع معايا الباور اكون شاكر ليكم جدا ممكن يكون في حاجة انا مش واخد بالي منها
ممكن يكون في بفة بايظة مكثف فاصل خط مقطوع
وده صورة الباور يارب يكون واضح

ملف مرفق 231917

ملف مرفق 231918

وصورة بوردة الريسيفر

ملف مرفق 231919

ملف مرفق 231920

وشكرا

الطحانe 31/5/2010 04:47 PM

يا اخ توك توك انت لية مصر على كلامك هل نفذت ردى عليك اكثر من مرة وظل العطل انت قرات ردى عليك انا مجبتش سيرة قطعة الان انا بقولك غير مكثفات خرج البور وبدون قياس

ودة كان ردى عليك للمرة الثانية
شكرا لكل من ساهم برد وللاخ السائل للمرة الثانية بقولك غير مكثفات خرج البور كلها وخاصة على خط 24 فولت لانة يوجد بها ضعف يظهر عند سحب هذا الفولت لتشغيل الاشارة فيلريت تغير كل المكثفات وبدون قياس وجرب ورد يا اخى
30-05-10 05:42 pm

الساعة الآن 09:02 AM