المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   قسم السوفت وير لاجهزه كيوماكس (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=96)
-   -   استاذ محمد فؤاد (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=359649)

hamada-zzz 14/2/2010 08:09 PM

استاذ محمد فؤاد

الرجاء من الاستاذ محمد فؤاد جهاز عندي جهاز كيوماكس 999 اسود واحد فرجن قديم وضعت له ملف بوت تحويل لفنتوم بلص والجهاز الان موقف بعدها علي اللمبه الحمراء ونقطين فوق بعض مش جايب شئ غير كذا ارجو الافاده ضروري

محمد فؤاد 14/2/2010 08:35 PM

رد: استاذ محمد فؤاد

أخى حماده دة ناتج من انك كنت بتحاول تحويله لفانتوم بلاس من دون التاكد من رقم الفلاشه التى تقبل التحويل 1601
وطبيعى انه مع اختلاف الفلاشه انها لاتقبل التحويل
والجهاز الان لو مبيكتبش أى شئ على شاشه الرسيفر من ارقام او Boot
يبقى مفيش حل غير شحن الفلاشه
ولو عندك جهاز نفس الموديل اسود فرجن 1 القديم حاول الشحن منه
واذا تعذر وجود رسيفر اخر عليك التوجه لشحن الفلاشه عند متخصص

hamada-zzz 14/2/2010 08:48 PM

استاذي محمد فؤاد والله هو الملف التحويل هو نفس الملف اللي حضرتك وضعه له وربي وانا مجربه علي جهازي اللي بالمحل وتمام وكذا جهاز لزبون وكله تمام بس الجهاز ده اول ما حطيت عليه نفس الملف بوت التحويل وقف جاب لمبه حمرا ونقطين طيب انا عندي جهاز نفس الشئ كيف اشحن الفلاشه من جهاز لجهاز او لو في فلاشه للجهاز انا احملها وتكون مشكور لان الزبون موجود عندي معلش انا بثقل علي حضرتك بس اعرفك انسان خدوم والله وعشمي بالله وبحضرتك كبير

محمد فؤاد 14/2/2010 08:57 PM

فى المشاركه الاصليه كان هناك تحذير من عدم تطابق الفلاشه
وانتا جربت اجهزه كتير واشتغلوا لان الفلاشه الخاصه بهم 1601 وهى ممتازه فى التحويل ولا يوجد منها مشاكل
ادام معاك جهاز تانى حاول الاتى
وصل الرسيفيرين السليم والمعطوب بكابل السوفت العادى ضع السليم على وضع الساعه يعنى اقفله من الريموت وافصل الكهرباء عن المعطوب
الان وصل المعطوب للكهرباء المفروض حتلاقى السليم كتب على شاشته حرف h
من الريموت أضغط 444
المفروض حيتم شحن الفلاشه من السليم للمعطوب
لو منفعتش الطريقه دى يبقى لازم الشحن عند متخصص

hamada-zzz 14/2/2010 09:28 PM

استاذي محمد فؤاد تم عمل الاتي والجهاز السليم يفتح انا عملت زي ماحضرتك شارح بالضبط لاكن الجهاز بيفتح السليم ما بيكتب حرف h طيب ممكن لو سمحت ملف شحن فلاشه للجهاز وانا اقوم بشحنه لو تكرمت

hamada-zzz 14/2/2010 09:42 PM

1 مرفق
استاذي محمد فؤاد انا لقيت ملف فلا شه بس كيف طريقة شحن الجهاز هو له برنامج غير لورد السوفت ولا كيف شحنها معلش عشان صاحب الجهاز بس عندي وبالمرفقات ملف الفلاشه بس كيف احمله للجهاز

جمعه الديسطي 14/2/2010 09:47 PM

الف شكر ليك ياغالى

علي المتابعه الجمليه

عادل صبحى 14/2/2010 09:48 PM

الف شكر الى الامام دئما

hassan_11176 14/2/2010 09:51 PM

مشكور اخى محمد فؤاد

محمد فؤاد 14/2/2010 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada-zzz (المشاركة 2572495)
استاذي محمد فؤاد انا لقيت ملف فلا شه بس كيف طريقة شحن الجهاز هو له برنامج غير لورد السوفت ولا كيف شحنها معلش عشان صاحب الجهاز بس عندي وبالمرفقات ملف الفلاشه بس كيف احمله للجهاز

للاسف اخى ملف الفلاشه لايشحن بالكابل زى السوفت
لازم تروح لمتخصص شحن فلاشه
حيرفع الفلاشه بالهوت اير ويشحنها اما على رسيفر يدعم الجيتاج او باستخدام اللاب تول

الساعة الآن 05:17 AM