المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي الدش المركزي (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=252)
-   -   الى البشمهندس محمدمشرف الدش المركزى رجاء التكرم بالدخول (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=82738)

أحمد ستالايت 7/11/2007 01:50 AM

الى البشمهندس محمدمشرف الدش المركزى رجاء التكرم بالدخول

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الى البشمهندس محمد مشرف الدش المركزى بعد التحيه ياغالى يارب تكون فاكرنى انا اخوك احمد اسوان

ياريت تحللى مشكلتى كبيرة جدا الان الشبكه شغاله والحمد لله فى منطقه وبع الذهاب الى منطقه مجاورة

بعد ما اخدت وصله من اقرب منطقه للذهاب الى هذا المكان وهو يبعد حوالى 300 متر بسلك rg11

وصلت الصورة تمام على اول عمارة بس لكن نزلنا للمشتركين لقينا الصورة ضعفت فحطنا مكبر الكاد

400 مدخل واربع مخارج بس وتمام الصورة بس المشكله فى القنوات الاخيرة او اخر قناة وهى ع التردد 47 ضعيفه وفيها نمش مع انى القنوات السابقه كلها فيها تكبير وزيادة اشارة لكن هذة القناة ضعيفه

وكل ما نبعدد بردة نفس الضعف مع ملاحظه انه عدد القنوات قليل 10 قنوات فقط اللى على الشبكه

فهل فى عيب فى تجميع الشبكه ولا فى شغل خارج الشبكه

وياريت لو تقلى احسن طريقه اجمع بيها الشبكه مع العلم انى عندى الكاد 512 ومجمع كل 3 ريسفرات مع بعض وبعدين دخول مباشر على المكبر والتلاته البعدهم على المدخل التانى وبعدين 4ريسفرات ع الفتحه التاله لانىالمكبر الالكاد 512 به 3 فتحات خروج uhf زى ما حضرتك عارف

وبعدين يأذن الله تعالى هزود القنوات الى 20 فمبالك هما دلوقتى 10 والقناة الاخيرة ضعيفه لكن فى المنطقه الاولى كويسه

فياريت الحل يا مشرفنا الغالى
واجمل تحيه لحضرتك :mohndsen6 :mohndsen2 :mohndsen:

اخوك احمد اسوان

المهندس محمد 7/11/2007 04:05 AM

رد: الى البشمهندس محمدمشرف الدش المركزى رجاء التكرم بالدخول

اهلا بيك اخى احمد واهلا باهل اسوان

حبيبى المشكله الا عندك هى انك مجمع الشبكه بطريقه خطائه

والطريقه الصحيحه هى انت عندك 10 قنوات فى الوقت الحالى صح

قوم بتركيب اسبلتر fte المقلوب 4فى 1

وهاتركب كل 3 ريسيفرات على خط فى الاسبلتر و3 ريسيفرات تانى و4 ريسيفرات يباقى خالصنا الريسيفرات

تمام وبعد كده خد خرج الاسبلتر الى مكبر الكاد 200 ومن ثم الى المكبر الكبير ال512

وقوم بقفل بوطاطات المكبر الكبير كله واتحكم فى المكبر الصغير

اما بالنسبه لتردادت الشبكه نفسه ممكن تمشى كالاتى

21 -23-25-27-29-32-34-36-38-40 وهكذا

وعلى فكره كده الصوره هاتبقلى تمام على الاخر

واى خدمه

المهندس محمد 7/11/2007 04:06 AM

واى خدمه انا معاك

محمد مختار محمد 7/11/2007 09:52 AM

شكر جزيلا لك بشمهندس محمد على المتا بعه لنا الف شكر

أحمد ستالايت 7/11/2007 12:52 PM

الف شكر بشمهندس محمد ع سرعه الرد والاهتمام وهذا ماتعودته منك دائما مساعدة الغير فى اى وقت فانت فعلا انسان تستحق كل تقدير واحترام

طيب ممكن صورة للاسبليتر المقلوب ولو امكن صورة للاسبليتر 8&1 والاسبليتر 4&1

وايه معنى الاسبليتر المقلوب

وشكرا جزيلا ع المساعدة والاحترام:mohndsen6 :mohndsen2 :mohndsen:

أحمد ستالايت 8/11/2007 01:01 AM

ملحوظه بشمهندس محمد صورة القناة الاخيرة فى الشبكه ياعنى داخل الشبكه على وصله التيست الخارجه من المكبر الالكاد 512 على التلفزيون جميله جدا وكل 10 قنوات تخرج فى الخارج عند المشتركين المنطقه الاوللى ممتازة اما المنطقه التانيه القناة الاخيرة فيها تنميل مع انى القنوات الالاخرى فيها تكبير فى الاشارة

وشكرا لحضرتك

المهندس محمد 8/11/2007 04:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ستالايت (المشاركة 674521)
ملحوظه بشمهندس محمد صورة القناة الاخيرة فى الشبكه ياعنى داخل الشبكه على وصله التيست الخارجه من المكبر الالكاد 512 على التلفزيون جميله جدا وكل 10 قنوات تخرج فى الخارج عند المشتركين المنطقه الاوللى ممتازة اما المنطقه التانيه القناة الاخيرة فيها تنميل مع انى القنوات الالاخرى فيها تكبير فى الاشارة

وشكرا لحضرتك

اهلا بيك اخى احمد وانا والمهندسين العرب تحت امر الاعضاء جميعا

حبيبى انا ماليش دعوى بدخل الشبكه لانى بالطبع داخل الشبكه هاتكون ممتازه بس لو

فى تكبير يبقى دى المشكله انى القنوات الا فيه تكبير ها تطلاع خارج الشبكه ضعيف جدا

وكل ماتمشى بيه هاتلاقيه ضعفت اكتر بكتير عن الاول

وياريت تمشى على الشرح الا مكتوب فى اول مشاركه واتفرج على النتيجه هاتلاقيه تمام

باذن الله وعلى فكره لو مش عايز تركب مكبر صغير قبل الكبير براحتك

بس احنا بنقول الصح وانت ركب الا يعجبك

ودقايق احضر لك الصور للاسبلتر المقلوب وللعم يعنى ايه كلمة مقلوب

انى الاسبلتر لو 8 فى واحد يبقى المفروض انى يكون 8 in وواحد out

انما هو العكس لو 8 فى واحد هايبقى 8 out وواحد in

وتحياتى ليك

اخوك المهندس محمد

المهندس محمد 8/11/2007 05:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ستالايت (المشاركة 673737)
الف شكر بشمهندس محمد ع سرعه الرد والاهتمام وهذا ماتعودته منك دائما مساعدة الغير فى اى وقت فانت فعلا انسان تستحق كل تقدير واحترام

طيب ممكن صورة للاسبليتر المقلوب ولو امكن صورة للاسبليتر 8&1 والاسبليتر 4&1

وايه معنى الاسبليتر المقلوب

وشكرا جزيلا ع المساعدة والاحترام:mohndsen6 :mohndsen2 :mohndsen:

اوكى اخى احمد

هذه صوره للاسبلتر المقلوب بس ده 6 فى1

أحمد ستالايت 8/11/2007 01:44 PM

بشمهندس محمد انا اسف جدا انا حاسس انك زعلت منى بس والله مش قصدى خالص انى ازعلك وانا والله مقتنع بكلامك تمام جدا وجارى التنفيذ ان شاء الله يا باشا

واسف جدا وتقبل اسفى والف سكر لحضرتك وللمهندسين العرب

alsharkawy 8/11/2007 11:14 PM

مشكوووووووووور

أحمد ستالايت 9/11/2007 02:23 AM

بشمهندس محمد انا جربت وجبت اسبليتر 8*1 وركبت كل 3 اجهزة ع مدخل و3 ع مدخل اخر واخدت خرج من الاسبليتر ع مكبر الكاد 200 واخدت مخرج منه ع المكبر الكبير 512 وركبته فى uhf 1 المجخل الاول فى المكبر الكبير وبعدين عملت تيست ع القنوات داخل الشبكه لقيت القنوات معظمها فيهاتميل او كلها تقريبا وشوفت عند المشتركين لقيت الصورة فى تنميل كتير فاضطريت افتح بوطات المكبر الرئيسى شويه لغاايه ما وضحت الصورة والقنوات ظهرت مع انى كنت فاتح المكبر الالكاد الصغير 200 ع الاخر بس بردة كان فيه تنميل كتير ما بقيتش الصورة كويسه غير لما تحت البوطات بتاعه المكبر الرئيسى
بس بردة بقيت المشكله زى ما هيا القناة الاخيرة ذاد النمش فيها اكتر من الاول

فهل فى حاجه عملتها انا غلط هى العملت الصورة كدة ولا ايه الحصل معايا

وبعدين جربت طريقه تانيه لغيت الاسبليتر واخدت خرج كل 3 اجهزة مع بعض ع المكبر الرئيسى ع طول بس عكستها اخدت الترددات الاخيرة فى المدخل الاول فى المكبر الرئيسى وبعدين الترددات الوسطنيه ع المدخل 2 والترددات الاولى ع المدخل الاخير

اظبطت القنوات تمام ياعنى المدخل الاول عليه 4 اجهزة الترددات الاخيرة والمدخل التانى 3 اجهزة الترددات الوسطى والمدخل الاخير 3 الترددات الاولى

بس عملت تيست لقيت الصورة بقيت تمام خالص والقناة الاخيرة بقيت كويسه فى المنطقه الاولى والمنطقه التانيه
فالطريقه دى صح ولا غلط

بس ياريت الاهم انك توضحلى ايه الحصل معايا فى الطريقه بتاعت حضرتك لانى بصراحه عاوز انفذها وحاولت لكن حصل القولت لحضرتك عليه فهل ممكن يكون المكبر الصغير ضعيف او به عيب
ملحوظه مكان الشبكه والمسافه التى يبعد عنها اول المشتركين هى حوالى 300 متر تقريبا او اقل من ذلك بقليل فياريت حضرتك توضحلى اكتر لو انا ركبت التابه غلط وهل لها تركيب معين
لانى عاوز اعمل طريقتك لانى واثق هتبقى النتيجه احسن بكتير ان شاء الله تعالى

وحاليا الوضع احسن من الاول القناة الاخيرة بقيت كويسه بس انا ععاوز انفذ طريقتك وحاولت بس فشلت
والف شكر لحضرتك وللمهندسين العرب وانا اسف جدا استحملنى بصراحه انا لسه مبتداء فى موضوع الشبكات ومنتظر رد حضرتك :mohndsen6 :mohndsen: :mohndsen2 :mohndsen2

المهندس محمد 10/11/2007 04:16 PM

اهلا بيك اخى احمد ولا يهمك اخى احمد

المشكله الا حصلت معك هى ممكن يكون المكبر الصغير فى مخرج تعبان ده اول شىء

وثانيا انى لابد ان يكون الاسبلتر 4 فى 1 مش 8فى 1 لانى عدد القنوات الا عندك قليل جدا

وبعدين ال8 فى 1 بيفقد كتير وال8 فى 1 يركب فى حالة لو عندك 18 او 20 قناه

وعلى فكره ممكن يكون الاسبلتر هو الا تعبان او بيظ المطلوب منك انك تركب اسبلتر 4 فى1

وبعد كده شوف النتيجه وقولى ولم تجمع اتحكم فى المكبر الصغير واقفل المكبر الكبير

وانا معاك

وعلى فكره ماينفعش انك تجمع من غير اسبلتر لانى الاسبلتر بيفقد من الصوره

ولو مش عايز تركب المكبر الصغير مش مهم بس ممكن تدخل على المكبر الكبير على طول

foryou_ahmed 11/11/2007 12:29 PM

مشكور م/ محمد
و على فكرة كورة ابو تريكه ضربه جزاء مفيش كلام ولكن ما باليد حيله

أحمد ستالايت 11/11/2007 02:07 PM

ألف شكر بشمهندس محمد ع وسع صدرك معايا المسافه بين مركز الشبكه واول عمارة للمشتركين مسافه 300 متر فهل لو ركبت المكبر الصغير هيرمى المسافه دى كلها ولاافتحه ع الاخر وبعدين افتح المكبر الكبير وع فكرة انا لما جمعت ع الاسبليتر ودخلت الخرج من الاسبليتر ع المكبر الصغير وبعدين اخدت خرج المكبر الصغير ع المدخل الاول فى الكمبر الكبير ياعنى كل القنوات ع مدخل واحد فى المكبر والمدخلين التنين فاضين فهل كد صح بس لما جربت لقيت فى تنميل عند المشتركين فاضطريت افتح المكبر الكبير وع فكرة العمارة الاولى بعد 3000 متر فيها تكبير فمركب تابه فهل الطريقه دى لما بركب المكبر الصغير لازم اقفل المكبر الكبير خالص ومفتحوش ولالازم افتحه علشان يرمى المسافه دى كلها بمساعدة المكبر الصغير

ولو الاسبليتر له طريقه فى التركيب ياريت تشرحالى لان الاسبليتر بصعوبه جدا متوافر عندنا وملقتش غيرة مفيش 4&1

معلش انا اسف لو لطلت فى موضوعى بس انا حاليا هزود القنوات الى 20 قناة

والف شكر لحضرتك وياريت رقم تليفونك اوتقولى تكون امتى متواجد ع الماسنجر لانى الرقم اتمسح منى

انا اسف جدا بشمهندس محمد والف شكر لحضرتك:mohndsen: :mohndsen2 :mohndsen6

المهندس محمد 14/11/2007 02:02 AM

ولا يهمك اخى احمد وانا بجهز لك شرح كامل وابعتهلك

الساعة الآن 12:13 AM