المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي الدش المركزي (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=252)
-   -   الى الاخ ابو عوض اين انت (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=373755)

عبد الرحمن9 19/3/2010 12:51 AM

الى الاخ ابو عوض اين انت

لماذا لم ترد عليا فى موضوع الكارت والملديتر انت زعلان اخى انتا تعمل لله وجذاك الله خيرا

ابو عوض المهندس 19/3/2010 05:15 AM

رد: الى الاخ ابو عوض اين انت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن9 (المشاركة 2671826)
لماذا لم ترد عليا فى موضوع الكارت والملديتر انت زعلان اخى انتا تعمل لله وجذاك الله خيرا

حبيبى الغالى انا ما زعلت ولاحاجة
هذه الفكره مودليتر من رسيفر انالوج قديم علشان توفر عليك بعض الرسيفرات الانالوج بها قرص ار اف خلفى لظبط الار اف مثل البنجامين مثلا التوصيل هتفك الرسيفر هتلاقى ارجل الكونفرتر او علبة الار اف اللى فيها الجاكات بها خمسة ارجل منهم خطين المطلوبين واحد صورة وواحد صوت هيكون مكتوب جنبهم حرفa اختصار اوديو الصوت وvاختصار فديو الصورة هات وصلة اوديو وفديو عادية واقطع منها جاكين واترك جاكين ثم قشر كل سلك به جاك ووصل شيلد اى شعر الاثنين ببعض والحمها فى ارضى العلبه الرجول اللى مثبته العلبه فى الشاسيه هيفضل عندك بكل وصله طرف مكسى قشر واحد الحمه فى الصورة والثانى فى الصوت ملحوظة الخطين اللى جيين على الرجول دى من الرسيفر اقطعهم بمفك او ابره من على الشاسيه وركب كهربةالرسيفر الانالوج واظبط القرص الخلفى على اى ار اف كما تريدوركب الاديو والفديو فى الكمبيوتر او السى دى الذى تريد العرض منه ممكن لو عندك رسيفرات خرج ار افها مش كويس تشغلها على الانالوج مجربه ميه ميه خمسه انالوج على خمسة دجيتال شغالين تمام بالتوفيق اخوك ابو عوض

الطحانe 19/3/2010 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عوض المهندس (المشاركة 2672170)
حبيبى الغالى انا ما زعلت ولاحاجة
هذه الفكره مودليتر من رسيفر انالوج قديم علشان توفر عليك بعض الرسيفرات الانالوج بها قرص ار اف خلفى لظبط الار اف مثل البنجامين مثلا التوصيل هتفك الرسيفر هتلاقى ارجل الكونفرتر او علبة الار اف اللى فيها الجاكات بها خمسة ارجل منهم خطين المطلوبين واحد صورة وواحد صوت هيكون مكتوب جنبهم حرفa اختصار اوديو الصوت وvاختصار فديو الصورة هات وصلة اوديو وفديو عادية واقطع منها جاكين واترك جاكين ثم قشر كل سلك به جاك ووصل شيلد اى شعر الاثنين ببعض والحمها فى ارضى العلبه الرجول اللى مثبته العلبه فى الشاسيه هيفضل عندك بكل وصله طرف مكسى قشر واحد الحمه فى الصورة والثانى فى الصوت ملحوظة الخطين اللى جيين على الرجول دى من الرسيفر اقطعهم بمفك او ابره من على الشاسيه وركب كهربةالرسيفر الانالوج واظبط القرص الخلفى على اى ار اف كما تريدوركب الاديو والفديو فى الكمبيوتر او السى دى الذى تريد العرض منه ممكن لو عندك رسيفرات خرج ار افها مش كويس تشغلها على الانالوج مجربه ميه ميه خمسه انالوج على خمسة دجيتال شغالين تمام بالتوفيق اخوك ابو عوض

تمام وممتاز يا ابو عوض يا غاوى المركزىفكرة قديمة شوية بس جميييييييييلة وممكن كمان فديو عرض وتسجيل وماهومش تمن دلوقتى برضة هههههههههههههههه بارك اللة فيك حبيبى

عبد الرحمن9 19/3/2010 11:08 PM

شكرا اخ ابو عوض ودة ينفع جهاز السى ان اى بتاع الارتى القديم الاسود

nabil ft 20/3/2010 12:28 AM

تسلم ياغالى

ابو عوض المهندس 20/3/2010 03:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن9 (المشاركة 2673634)
شكرا اخ ابو عوض ودة ينفع جهاز السى ان اى بتاع الارتى القديم الاسود

للاسف لا ياغالى لانه ار افو ديجتال واللى انت عاوزه يكون بقرص علشان تحدد منو الار اف اخوك ابو عوض

ابو عوض المهندس 20/3/2010 03:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الطحانe (المشاركة 2672760)
تمام وممتاز يا ابو عوض يا غاوى المركزىفكرة قديمة شوية بس جميييييييييلة وممكن كمان فديو عرض وتسجيل وماهومش تمن دلوقتى برضة هههههههههههههههه بارك اللة فيك حبيبى

مشكور ياباشا بس مش كنت عارف ان الكلمه هتضحكك قوى كدا على العموم كل واحد حر فى اى شى ينسبه لنفسه ويجب على الاعضاء التشجيع وليس الاحباط شكراااااااااااااااااااا جدا

عبد الرحمن9 20/3/2010 09:47 AM

شكرا لك اخ ابو عوض وياريت الباقى يكون زيك

الطحانe 20/3/2010 12:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عوض المهندس (المشاركة 2674247)
مشكور ياباشا بس مش كنت عارف ان الكلمه هتضحكك قوى كدا على العموم كل واحد حر فى اى شى ينسبه لنفسه ويجب على الاعضاء التشجيع وليس الاحباط شكراااااااااااااااااااا جدا

لا يا اخ ابو عوض دة مش طبعى حبيبى فانا اضحك على كلمتى انا على ان الفديو ما لوش تمن دلوقتى من ناحية والناحية الاخرى مداعبة معك لاعجابى بك من ردوك لا اكثر فانا عمرى يا اخى لم استهزى باى احد وعموما شكرا لك اخى على تفكيرك وانت حر فى احساسك تمنياتى بالتوفيق

ابو عوض المهندس 21/3/2010 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الطحانe (المشاركة 2674777)
لا يا اخ ابو عوض دة مش طبعى حبيبى فانا اضحك على كلمتى انا على ان الفديو ما لوش تمن دلوقتى من ناحية والناحية الاخرى مداعبة معك لاعجابى بك من ردوك لا اكثر فانا عمرى يا اخى لم استهزى باى احد وعموما شكرا لك اخى على تفكيرك وانت حر فى احساسك تمنياتى بالتوفيق

على العموم انا اسف ولك منى كل التقدير والاحترام اذا كنت زعلتك منى واسف مره اخرى استاذى الغالى

المهندس محمد 22/3/2010 04:53 AM

بس على فكره ممكن تركب محول كهرباء 6 فولت بدال ماتشغل الريسيفر الانالوج والطرفين موجودين

جانب الصوت والصوره

وطبعا الف شكر

المهندس محمد 22/3/2010 05:47 AM

يااستاذ العزيزى فى مودليتر اسمه fte وده طبعا اسبانى الصناعه

وثمنه رخيص وعلى فكره احسن من المودليتر العموله بتاع الانالوج عشان ده بيسمحلك

من 21 الى 69

ابو عوض المهندس 23/3/2010 09:34 AM

الف شكر المهندس محمد ولكن الاستاذ السائل قال عاوز اقل اقل التكاليف وانا اساسا فنى تلفزيون وموضوع خلع الكونفرتر خارج الانالوج انا جربته ولكنه غير سليم ولم يعطى الصوره السليمه لانه فى الانالوج بفات خاصه بضبط البرايت اى الاضاءه لابد من وجودها ومن غيرها تكون الصوره باهته والاضاءه بها شديده وتعمل بياض فى وش الممثلين ولكن بالجهاز كله تمام كهرباء تمام واضاءه بالتوفيق ابو عوض المهندس غاوى مركزى

المهندس محمد 24/3/2010 06:27 AM

يااستاذ ابو عوض الكراته بتاع الانالوج فيه بوط للاضاه وكراتته الفديو القديم فيه بوط للتفتايح والتغميق

وعلى فكر ممكن تركب مكثف 1000/16 على فردة الموجب بتاع الادبتر وانشاء الله بيكون تمام

وديه طبعا عن تجربه بدال ما اشغل جهازين وطبعا المقصود الانالوج والدجيتال على ذى ما حضراتك

قولت وانت عارف

انى صاحب الشبكه يحب يقلل عدد الريسيفرات عشان الا ما يتسمواش بتوع المصنفات

وفى النهايه اشكرك واحترام واجهة نظرك

عبد الرحمن9 24/3/2010 08:53 AM

يجماعة براحة علينا احنا لسة مبتدين انتو فاهمين مع بعض انا اعمل اية انا لسة مشغلتش الكارت يا ابو عوض والملوديتر الصينى خفت اركبة والانلوج اى جهاز ولا جهاز معين وياريت يكون بالصورة والله مبتدئ يجماعة وشكرا لتعاونكم

الساعة الآن 07:19 PM