المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   أجهزه الكيوماكس المحوله للدنجل (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=680)
-   -   هنا الابداع مع المهندسين العرب وتشغيل الاجهزة المحولة لدنجل الدفعة القديمة على ارض التميز السبق دائما لنا (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=496833)

مسعد رجب 16/5/2011 02:58 PM

رد: هنا الابداع مع المهندسين العرب وتشغيل الاجهزة المحولة لدنجل الدفعة القديمة على ارض التميز السبق دائما لنا

انا جهازى باركليبس v1 فلاشة قديمة وفقا لكلمة micro ....هل هذا الشرح يتعمل لباركليبسv1-7700 . ونزلت سوفت 1.67 زى الشرح وحولت اجيب برموت الباركليبس عشان اغير من w3 الى w3-2 مش عايز يستجيب تماما والفلاشة كمان بتعمل L1.11 مش L1.06.فعملت فلاشة تانية 1.67 جيبت twin 1.67 / L1.06 ولكن عملت فوق تاريخ 1-7-2011 فكدة صح واعمل اية تانى والرموت مش بيستجيب لاى حاجة لانى رموت باركليبس يا جماعة حد يرد عليا لو سمحتم

mido elshehawy 16/5/2011 03:35 PM

رد: هنا الابداع مع المهندسين العرب وتشغيل الاجهزة المحولة لدنجل الدفعة القديمة على ارض التميز السبق دائما لنا

شكرا اخى الغالى

ولاكن ما هيه عمليه الايرث

shaker000088 16/5/2011 04:47 PM

جهازى باركليبس 7700 فرجن 1 انا عملت ايرس ونزلت الفلاشة لمبة حمرا ونقتطين وعملت زى المكتوب بالضبط ولاكن لا يعمل وقفت على افلام 1 اكتر من نصف ساعة ولاكنة لا تعمل اعمل اية تانى وشكرا لكم

hany_dash 16/5/2011 04:52 PM

مش شغل بيكتب مكرو بوكس ايه الحل بجد كده حرم انا تعبت من السوتات دى

yousef sat 16/5/2011 05:47 PM

لا يعمل الان

Omda! 16/5/2011 06:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زكريا شوشة (المشاركة 3471946)
اخى الغالى
لو انت حملت الفلاشة المعدلة بريموت الهيروشيما يبقى لازم تجيب ريموت هيروشيما او ريموت فيجا ليعمل معك

ولو حملت الفلاشة المعدلة بريموت الكيومكس لازم تجيب ريموت كيومس ليعمل معك

وعن تجربة يا غالى ريموت الباراكليبس يعمل تمام بدون مشاكل
مشكووووووور ياباشا على ما قدمتة لنا من ابداعاتك

Omda! 16/5/2011 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر العزب (المشاركة 3471490)
اخي عمده مشكور الجهد الوافر في توصيل المعلومة ولكن بعد ما فكيت الكوبري بين التيونر ورجل الكرستاله عادت الشاشة السوداء مرة اخري وظل الدونجل لمبة حمرا فقط بعد تنزيل فلاشة لمبة حمرا ونقطتين من المرفقات والخطوات اللي انا عملتها كانت عمل ايرث للفلاشة قبل فك الكوبري ومن ثم تنزيل المرفق للفلاشة لمبة حمرا ونقطتين وجيت اشغل الدنجل اداني شاشة سوداء وظل لمبة حمرا فقط ما ظهرت النقطتين ارجو الافادة واما ارجع الكوبري تيجي شاشة الدنجل عادي ولا يستجيب للريموت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسعد رجب (المشاركة 3471927)
انا جهازى باركليبس v1 ونزلت الفلاشة 1.70 واتاكدت انة فلاشة قديمة وفقا لكلمة micro مع توضيح الاستاذة الافاضل هل هذا الشرح يتعمل لباركليبس مع الرمود الخاص ونزلت الان الاحد 8.35 مساءا سوفت 1.71 لم يعمل لانة باركليبس v1 فلاشة قديمة ونزلت فلاشة التانية الموجودة هنا المشكلة الرمود لا يستجيب للخطوات عشان اجيب w3-2 ومش عارف اية المشكلة ارجو الرد سريعا اا

يا اخى الفاضل حمل الفلاشة حسب الريموت المتواجد عندك
لو عندك ريموت هيروشيما او باراكليبس او فيجا
حمل الفلاشة المعدلة بريموت الهيروشيما

و لو عندك ريموت كيوماكس حمل الفلاشة المعدلة بريموت الكيوماكس

وفى كلا الحالتين التعامل مع الدنجل بالريموت بكون كالاتى
اضغط Menu و بعد ذلك اضغط على الزرار اللى بيغير القنوات
انزل على ثالث اختيار و بعد ذلك بالزرار اللى بيعلى الصوت
قلب فى السيرفرات حتى تجد W3-2 ولا تضغط اى زرار تانى

وسيعمل معاك تمام باذن الله

Omda! 16/5/2011 06:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسعد رجب (المشاركة 3472093)
انا جهازى باركليبس v1 فلاشة قديمة وفقا لكلمة micro ....هل هذا الشرح يتعمل لباركليبسv1-7700 . ونزلت سوفت 1.67 زى الشرح وحولت اجيب برموت الباركليبس عشان اغير من w3 الى w3-2 مش عايز يستجيب تماما والفلاشة كمان بتعمل L1.11 مش L1.06 زى الشرح ارجو الافادة من بعض اذنكم شكرا
اية العمل انا فعلا تبعت جدا من الدونجل.. ارجو الافادة

اضغط Menu و بعد ذلك اضغط على الزرار اللى بيغير القنوات
انزل على ثالث اختيار و بعد ذلك بالزرار اللى بيعلى الصوت
قلب فى السيرفرات حتى تجد W3-2 ولا تضغط اى زرار تانى

وسيعمل معاك تمام باذن الله

Omda! 16/5/2011 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido elshehawy (المشاركة 3472560)
شكرا اخى الغالى

ولاكن ما هيه عمليه الايرث

اولا اضبط اعدادات لودر الجى اكس حسب نوع الدنجل بتاعك
سواء كان لمبة حمرا فقط او لمبة حمرا ونقطتين

و الصورة توضح عمل الايرث لفلاشة الدنجل بعد توصيلة
بالكومبيوتر عن طريق وطلة التحديث اطفى الدنجل من الباور الخلفى

وبعد ذلك حمل الفلاشة المناسبة لك من الفلاشات المعدلة
للاستاذ زكريا شوشة من المرفقات

Omda! 16/5/2011 06:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaker000088 (المشاركة 3472630)
جهازى باركليبس 7700 فرجن 1 انا عملت ايرس ونزلت الفلاشة لمبة حمرا ونقتطين وعملت زى المكتوب بالضبط ولاكن لا يعمل وقفت على افلام 1 اكتر من نصف ساعة ولاكنة لا تعمل اعمل اية تانى وشكرا لكم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany_dash (المشاركة 3472632)
مش شغل بيكتب مكرو بوكس ايه الحل بجد كده حرم انا تعبت من السوتات دى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ****** sat (المشاركة 3472691)
لا يعمل الان

الحل يا اخوانى

اعمل ايرث و حمل الفلاشة المناسبة لك حسب توافر الريموت
افتح الدنجل و كابل اشارة W3 واصل بالدنجل
وانتظر حتى تظهر كلمة S/n Expired بعد كدة افصل
سلك اشارة W3 واقفل الدنجل وافتحة و بعد كدة
هتجيب ريموت هيروشيما او الكيوماكس على حسب
الفلاشة المتوافر ريموتها عندك وتضغط على زر منيو
هيظهر معاك صفحة الاعدادات انزل على السطر رقم 3
وهتغير من الريموت بالسهم يمين اللى بيعلى صوت
تغير من w3 الى w3_2 وبعدين سيبة على كدة
وغطى شاشة الدنجل دى اهم حاجة اوعى تنسى
ووصلو برسيفر المشاهدة بكابل السوفت
ووصل كبل الاشارة للدنجل بتاع طبق يوتلسات 3
واقف على اى قتاة مثلا حكايات
وانتظر شوية سيعمل معك تمام باذن الله

نادر العزب 16/5/2011 07:07 PM

انا قمت بعمل كل شيئ حضراتكم قولتولي عليه ولكن للا يتغير اي شيئ يتم الايرث تمام ويتم الدونلود تمام ويفتح الدنجل شاشته العادية ولكن لا يتغير اي شيئ لا الريموت بيستجيب ولا التاريخ علي الشاشة بيتغير دائما 3/4/2011 حتي بعد ما افتح المقاومة r8 واعطيله فلاشة لمبة حمرا ونقتطين يظل لمبة حمرا ويعطيني شاشة سوداء
ارجو الافادة هل ممكن تكون الفلاشة اتحرقت

عادل صبحى 16/5/2011 07:28 PM

شكرا لك اخى زكريا

abdo sat 2022 16/5/2011 08:05 PM

متوقف بتاريخ المشاركة ونرجو الافادة ولكى منى جزيل الشكر

حسين سيد عبد 16/5/2011 08:20 PM

شكراااااااااااااااااااااااااااااا

samysayeed 16/5/2011 08:20 PM

لايعمل الدنجل الفلاشة القديمة الان معى على فلاشه استاذ زكريا المعدله

الساعة الآن 01:01 PM