المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي الدش المركزي (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=252)
-   -   شرح تركيب شبكة دش مركزى (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=120269)

Mostafa NewLife 28/6/2008 05:20 PM

رد: شرح تركيب شبكة دش مركزى

اشكرك يا باشا علي ردك

وانت انسان اصيل علشان زي ما استفدت من الناس حاولت ترد الجميل وتحاول تساعد اي حد

وربنا يوفق وينجح الاخ احمد وربنا يبارك ويسلم الجميع واتمني حضور الجميع ورجوعهم بالسلامه

وبيني وبينك انا محاولتش افهم الفنيات اوي قبل كده لاني كنت مشغول بحاجات تانيه بس لا يصح الا الصحيح

سلاماتي للجميع

والسلام ختام

سعيد برعى 28/6/2008 06:11 PM

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووور

m_m_m_m 29/6/2008 12:29 AM

الشكر لله وحده اللهم لك الحمد و الشكر
و ارجو ان اكون افادتكم :mohndsen::mohndsen::mohndsen:

m_m_m_m 29/6/2008 02:16 AM

المشاركه الاصليه الكوتش
السلام عليكم
عايز اجمع الشبكه دى ايه افضل طريقه فى راى المهندسين
10 اجهزه Tiger
+ 5 اجهزه Hiroshima 888 V2
مكبر الكاد 4 خرج
ماهى افضل طريقه للتجميع
فى انتظار ردودكم شكرا

m_m_m_m 29/6/2008 02:17 AM

اخى الكوتش اوردت طريقة التجميع قبل ذلك و يمكنك مراجعة المشاركات السابقه فى نفس الموضوع و تطبيقها و اى مشاكل تواجهك اسال اخوك :mohndsen3:mohndsen6:mohndsen6

m_m_m_m 29/6/2008 02:18 AM

اخى اعتذر فيك كثيرا نظرا لعد م الرد عليك فى المشاركة نظرا لمرضى المفاجىء وقد شرحت بالتفصيل كيفية التجميع ويمكنك الرجوع اليها و تطبيقها
ارجو ان اكون افادتك اخى :icon33::mohndsen3:mohndsen3

Mostafa NewLife 29/6/2008 02:20 PM

الف سلامه عليك يا فور ام

وتقوم بالسلامه ان شاء الله

m_m_m_m 29/6/2008 11:17 PM

تسلم اخى مصطفى و الحمد الله الواحد احسن دلوقت
اللهم لك الحمد و الشكر :mohndsen::mohndsen::mohndsen:

m_m_m_m 29/6/2008 11:19 PM

المشاركه الاصليه الكوتش
الف شكر لاهتامك يا هندسه
انا وصلت الشبكه والاشاره طلعت تمام بس فيه مشكله
التردد 35 الصوره الى عليه القناه فى السنتر 100*100
عند المشتركين فى نهاية الارج 11 الصوت بيقطع
ممكن يكون من ايه

m_m_m_m 29/6/2008 11:20 PM

اخى الجهاز بيهنج واذا كان من الاجهزه الجديده يكون بدايه التهنيج او لا يقطع صوت ثم يقطع صوره و ذلك يرجع الى انه يعمل 24 ساعه فى الشبكه بدون توقف و عليك بالاتى اذا كان الجهاز لسه شاريه جديد انصحك ترجعه و تجيب و احد بداله و اذا لم تستطيع ذلك عليك بمراجعة قسم ذلك الجهاز هنا فى المنتدى و تقوم بسؤالهم ربما يكون احد عيوب الريسفر و يكون صيانته شىء بسيط كتغيير مكثف او مقاومه او غيره حتى لا تقع فريسه لمراكز الصيانه و عليك بالاتى اما تركب مروحه عاديه على الاجهزه لتبريدها او تقوم بتركيب مراوح داخليه للريسفرات وقد اوضحت طريقة تركيبها فى المشاركات السابقه و شخصيا انا مركب عندى فى الغرفه تكييف و الاجهزه عندى شغاله 24 ساعه بدون اى تهنيج و لا فى صوت و لا فى صوره
ارجو ان اكون افادتك اخى و اى حاجه امر اخوك فى خدمتك :mohndsen3:mohndsen3:mohndsen3

m_m_m_m 30/6/2008 12:01 AM

المشاركه الاصليه alaaxp
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
سؤالى اليوم للفنانين هو انا مدخل وصل دش مركزى الشبكات الى منتشرة اليومين دول
وهيا مكونة من حوالى 20 قناة منهم 3 أو 4 بس الى نظاف جدا و الباقى الشاشة منملة و فيها نغبشا كتير اوى
ولما تلعطت السطح اشوف الوصلة الى نازلة ليا عاملة ازى تخيلو لقيت اية السلك الى داخل لجهاز موقوى الاشارة و الخارج بتاعة اربع مخارج و السلك الى نازل ليا متوصل عليه بتاع اربع سلوك تانية الى هيا مثلا سلك ليا وواحد تانى للعمارة الى جنبى و هكذا مجمع السلوك دى بالطريقة البلدى الى هيا شعر السلوك و حط النحاس مع بعضو و الشعر مع بعضو و لف يامعلم و ملزوق بشيكرتون
هل هذا السبب فى بوظان الوصلة عندى و لا لا
و كمان الثنوات النظيفة الى هيا جيا ليا اية ارتى أقلام 1 وحكايات و افلام 2 شوية و بعد كدة الاوربت كلة منغبش
و الشو تايم يرضو و هو منزل على الترددات uhf & vhf
و الاجهزة الى مستخدمة فى الوصلة هيا ترومان و تايجر ونوع تانى كدة مجهول
أرجو الرد للأهمية عشان اكلم الراجل و اقولة يعمل اية
أنا تعبت
و حاجة تانية الدش عندى أتدمر مصدى بالكامل و القنوات الضعبفة الى على الاوربى او النايل مطلعا عنيا
ماذا الحل ولو غيرت الطبق اجيب طبق اية
و أنا بفضل الاطباق الثابته
و لكم الشكر و التحية

m_m_m_m 30/6/2008 12:04 AM

المشاركة الأصلية بواسطة ahmed55555

بالنسبه للسؤال الاول

نعم التوصيل الغير جيد سبب كبير فى ضعف القنوات ولكن
يمكن ان تكون الشبكه اصلا مش مزبطه او شارعك انت بس
فممكن تتاكد من حد تانى اول الشارع عندك

بالنسبه للسؤال الثانى

يمكنك دهان الطبق ورشه سبيراى
او غسله جيد واعاده ضبطه

كلام مظبوط اخى بارك الله فيك اخ احمد
تسلموا جميعا اخوانى و الحمدالله الو احد بقى احسن
اللهم لك الحمد و الشكر
اخى بالنسبه للجزء الاول من سؤالك ارى من كلامك ان الشبكه شغاله بلدى و الشغل البلدى بيفقد كتير قوى فى الصوره و محتاج ان تكون الصوره عاليه و قويه و الافضل ان تشتغل باسبيلترات الصينى المعدله و يكون كل سلك مشترك لوحده
و كذلك لا يصح ان يقطع او يلحم فى السلك الرئيسى او يعريه و يسحب منه صوره لمجموعه مشتركين ذلك لا يصح
و كما قال الاستاذ احمد ربما تكون الصوره مش مظبوطه من الاساس او منطقتك فقط نظرا لسوء توزيع فى الشبكه او عطل و تلف احد المكبرات وو جب التاكد من ذلك
و ارى من كلامك ان القنوات التى على vhf و بعض الترددات الاولى على uhf هى المظبوطه فقط و الباقى ضعف و ريجه و ذلك يرجع الى تجميع القنوات داخل السنتر و التوزيع فى الشوارع
اخى اذا كانت الصوره جيالك ضعيفه يمكنك شراء مكبر صينى سيجنال 2 خرج و هو رخيص جدا و هيرفعالك الصوره و تركبه عندك فى بيتك و طريقة تركيبه سهله جدا و يوجد شرح مبسط بالرسم ياتى مع المكبر يو ضح لك طريقة تركيبه و كيفية استعماله
او يمكنك تركيب اى بو ستر عاد ى و يرفعلك القنوات ايضا و لكن خد بالك هناك عيب اساسى فى البوستر مهما كانت نوعية البوستر هو بيوقع قنوا ت و لذلك افضل المكبر السيجنال عليه
و بالنسبه للجزء الثانى من سؤالك كما قال اخى احمد يمكنك دهان الطبق و رشه سبراى و اذا وجدت ان الطبق متهالك و غير نافع اعادة ترميمه انصحك بشراء اطباق البريفكس او ecc الالو منيوم و ليس الصاج
ارجو ان اكون افادتك اخى :mohndsen3:mohndsen3:mohndsen3

alsharkawy 30/6/2008 01:16 AM

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور

vodafone_016 30/6/2008 08:07 AM

بارك الله فيك وربنا يوفقك والي الامام دائما يا استاذm-m-m-m:mohndsen::mohndsen2:mohndsen:

m_m_m_m 30/6/2008 11:30 AM

المشاركه الاصليه vodafone_016
شكرا علي سرعه الرد هل من الممكن ان ازود القنوات عن 40 قناه بحيث اضع علي موجه ال vhl؟

الساعة الآن 01:17 AM