المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال للاخوه المختصين كروت الستالايت

ياسر فكرى
12/1/2007, 03:53 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

وعندى شوية اساله مهمه جدا لكل من حمل هذه النسخه لتعامل معها مستقبلا

1- لو نفتكر ان لما كنا عوزين نحمل نسخه ويندوز اكس بى من خلال الدوس من غير اما يكون فى نظام تشغيل على الجهاز و مش بس كده ده كمان السيدى ميكنش مجهز بتحميل اكس بي اوتوماتيك من البوت كنا بنعمل نسخة اكس بى على السيدى ونعمل على السيدى بوت ويندوز 98 لكى نبدا التعامل مع الدوس مبداء كنا بنعمل الاتى

نكتب الامر

Smartdrav

وبسبب الامر ده بنعمل ذاكره وهميه على القرص وده يؤدى الى فك ملفات النظام اكس بى بسرعه عليه وعلى فكره الامر ده عموما بسرع الدوس من جميع النواحى المهم بعد كتابة الامر ده كنا بنذهب الى المسار الاتى

H:\Winxp\i368\winnt.exe

وكده يبدا التحميل اكن السيدى كان بوت مش

المهم اه اسم الملف خاص بتنفيذ عمليه اعداد ويندوز فيستا من خلال الدوس اعتقد الموضوع ده فى غاية الاهمية ده اول مشكله فى فيستا .

2-دلوقتى انا عندى نسخه فيستا تعمل من خلال ملف ISO وشغاله تمام ولكن ملف ايزو عملى مشكله لن هوا ملف واحد مساحته 2.490 جيجا بايت وانا معنديش دي فى دى هل من امكانيات برنامج ايزو انه على تقسيم الملفات المسحتها اعلى من قرص 700 ميجا بايت هل ممكن يقسمها اوتوماتك ويقولى اكم سيدى مطلوب لنسخ هذه المساحه او برنامج النيرو يقوم بهذه العملية .

3- انا عندى كرت ستلايت توينهان فيجن بلس المهم انا بحمله البرامج الشهيره مثل

ProgDVB OR ALTDVB

الغريب فى الموضوع ان البرنامج يفتح اول مره مجرد اما اغلق البرنامج وارجع اشغاله تانى ميرداش يشتغل و الغريب انه موجود فى

******s Task Manager

بس ملحوظه بيظهر البرنامج فى الجزاء الخاص

Processes

ارجو الحل لان حملت برنامج الكرت الاصلى وعامل نفس المشكله برجاء الحل .

4- على فكره انا سائلت مبرمج و فى امر فى الويندوز اسمه Regsvr 32 هذا الامر وظيفته تسجيل المكتبات من نوع DLL - OCX - AX

وكمان الامر ده لا يعمل على فكره انا تقريبا وصلت الى حل مشكله الكرت الستلايت انا الكرت وهوا بيتصطب بيحمل ملفات فلاتر الخاصه بالعرض وهوا بيصطب بيسجل المكتبات و الفلاتر طبعا من خلال الامر السابق الذى لا يعمل اه الحل هيا ميكروسوفت غويه تعقدها ولا اه المفروض ان التطوير يكون الى الافضل مش الى الارخم و الاوحش اسف للكلام الكتير لكن الموضوع ده فى غاية الاهمية ولكم الشكر .

محمدحلمي
14/1/2007, 01:11 PM
مفش رد هذا الموضع مهم جداااااا

محمدعلى
15/1/2007, 08:15 AM
تفضل اخى الغالى كل ماينسبك من برنامج البروج دى فى بى مع الشرح والتسطيب البرنامج

من هنا كل طلباتك (http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=27046)

سنترال
15/1/2007, 08:34 AM
مشكوررررررررر