المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار من المهنسين

زياد سات
18/6/2009, 11:37 PM
عندى ستار سات 4200 سوبر بالكارت كورى -- قرات بالمثبتات -- تحذير من المورسات بخصوص الادبراكادبرا -- ووجد انة يجب تغيير الوضع من intrnal smart card --- الى ky flay don -- وقمت بالتغيير ولكن لااستطيع اعادتة لاصلةالاول وهوintrnal smart card -- والان المفروض تحديث الجهاز والاخ المهندس waleed100 لم يضع التحديث ولا الشرح لاعادة بيانات الجهاز وكل ما قالة مش عارف انفذة -- والان خايف اضع الكارت بالجهاز -- ومحتاج افتح الشو تايم والارتى لانهم مغلقين عندى --- ارجو من يضع رد لمساعدتى يتواصل معايا حتى انتهى من المشكلة -- كما ارجو من يتدخل ان يضع السوفت المطلوب او اى ملف ينصحنى بة -- وشكرا لكل من يساعد ولكم جميعا واقر الشكر والتحية

waled100
19/6/2009, 12:06 AM
اخى الطريقة سهلة جدا ومش محتاجة شرح اتبع معى اخى اولا ادخل منيو من الريموت ثم انزل على اختيار عداد النظام ثم ok ثم انزل على اختيار serial port use ثم غير منها يمين اى زر المفتاح اللى يعلى الصوت حولها الى intrnal smart ثم ok من الريموت ثم موافق ثم exit وكدة تمت عملية تفعيل خاصية الكارت بنجاح اما بخصوص السوفت لفتح الارتى فقط لان الشوتايم متوقفة حاليا حمل من المثبت السوفت المكتوب علية beta وانا متابع معاك

زياد سات
19/6/2009, 12:13 AM
اخى الفاضل حاولت تنفيذ ما امرت لكن اختيار intrnal snart card غير موجود من زرار رفع الصوت او بمعنى تانى زر الاختيارات ماذا افعل منتظر ردك لو متابع

waled100
19/6/2009, 12:29 AM
اخى ادخل

من هنااااااااااااااااااااااااااا (http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=262351)

واتبع شرح الصور فقط وانا متابع معاك

زياد سات
19/6/2009, 01:35 AM
اخى العزيز متشكر لمتابعتك --- قرات الصفحة التى اشرت لى بها -- ومازلت مصمم ان الاختيار الذى وضحتة لك غير موجود بلاختيارات لاوجود لة وانا خايف اضع الكارت بالجهاز خوفا من تلفة ماذا افعل

الونش
19/6/2009, 01:47 AM
فعلا اخى وليد الاختيار الاخير اختفى بعد التحديث الاخيرفما الحل

زياد سات
19/6/2009, 01:51 AM
انا معملتش اى تحديتات كل ما عملتة هو تغيير الاختيار بالريموت والكارت خارج الجهاز ومازلت متوقف على هذا الوضع وخايف من وضع الكارت بالجهاز ماذا افعل

زياد سات
19/6/2009, 02:13 AM
لماذا توقفت عن المتابعة وهل اضع الكارت بالجهاز ولا بلاش انا انتظرت كتير على العموم شكرا وباى

العبقرى الجديد
19/6/2009, 08:16 AM
اخى الكريم لا تقلق من تلف الكارت ضعه بالجهاز واعطى الجهاز سوفت 30-11-2008 والكارت خارج الجهاز ولاتدخل الى اى قوائم فقط افتح الجهاز اسحب الكارت قليلا اغلق الجهاز من الباور الخلفى قم بالتحديث ثم اغلق الجهاز واديه سوفت 18-6 ومبروك عليك ايه ار تى