المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أرجو من اساتذتى فى القسم الرد السريع للأهمية

محمود شقاوة
23/5/2009, 01:53 AM
لدى جهاز هيوماكس 5400 ورقم الموديل الخاص به هو IR-ACE11 وقف عن العمل مرة واحدة وكلما قمت بتشغيله أجد انه لا يعمل كما كان فى السابق ولكن تظهر على شاشته الامامية هذه الكلمة وهى be1
فما هو الحل؟علما بأنى قمت بفتح الجهاز ووجدت دايرة الباور سليمة مائة فى المائة أرجو من سيادتكم سرعة الأستجابة لسؤالى

mohammed fathi
23/5/2009, 02:28 AM
اخى الحل الذهاب بالجهاز الى اقرب مركذ صيانه حسن السمعه لتشخيص العطل

محمود شقاوة
23/5/2009, 04:17 AM
أخى محمد فتحى شكرا لردك على ولكنى اريد حل من هذا المنتدى وليس من فنى صيانة خارج عنى او عن المنتدى

محمود شقاوة
23/5/2009, 04:19 AM
ياريت لو الحل هو تنزيل سوفت جديد للجهاز أو العيب فى السوفت أرجو من سيادتكم السوفت الخاص بالجهاز واللودر الخاص به

h.حسن رضوان
23/5/2009, 05:01 AM
اخى معلش اتعبك معى شوية

عاوز وصف تفصيلى لمشكلة الجهاز

وانشاء الله تعالى نحلها معا

محمود شقاوة
23/5/2009, 05:34 AM
أخى حسن الجهاز كلما قمت بتشغيله فى البداية كان شغال تمام وبعد ذلك بدأ يعمل ريستارت كل دقيقة مرة واحدة وفجأة توقف عن العمل وظهرت رسالة على شاشة الريسفر وهى be1
كما ظهرت على شاشة التلفزيون نفس الكلمة be1 وتحتها كلمة Berr_Flash_crc
فما هو العيب أخى حسن؟

h.حسن رضوان
23/5/2009, 06:26 AM
شوف يا غالى كدة المشكلة هارد وير وليست سوفت وير

فهمت من كلامك مع الاستاذ محد فتحى انك تريد تصليحة بنفسك

افتح الجهاز وقم بالنظر الى المكثفات التنفخة لو كان فى تنفيخ لا بد من تبديلها بمكثفات جديدة

انظر الى اللحمات لو كان فى لحمات مفكوكة عيد عليها

لو اردت اولا تجريب تغير السوفت وملف القنوات انا معك

رد على كلامى باى شئ تريدة

h.حسن رضوان
23/5/2009, 06:51 AM
شوف يا غالى كدة المشكلة هارد وير وليست سوفت وير

فهمت من كلامك مع الاستاذ محد فتحى انك تريد تصليحة بنفسك

افتح الجهاز وقم بالنظر الى المكثفات التنفخة لو كان فى تنفيخ لا بد من تبديلها بمكثفات جديدة

انظر الى اللحمات لو كان فى لحمات مفكوكة عيد عليها

لو اردت اولا تجريب تغير السوفت وملف القنوات انا معك

رد على كلامى باى شئ تريدة

محمود شقاوة
23/5/2009, 02:21 PM
شكرا اساتذى حسن رضوان لردك السريع على أنا فتحت الجهاز ولم أجد أى من المكثفات منتفخة واجد ان حالتها طبيعية بالنسبة للمكثفات الاخرى فهل يوجد حل اخر

محمود شقاوة
23/5/2009, 02:25 PM
أسف ليك يااستاذ حسن بس انا احضرت سوفت وير وكل مرة اقوم بها باداخاله للجهاز أجد ظهور كلمة error فهل ممكن اجد عندكم السوفت الاصلى الخاص بالجهاز ومعه اللودر الخاص بتحميل هذا السوفت

h.حسن رضوان
23/5/2009, 03:29 PM
السوفت من هنا (http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=229444)

اللودر من هنا (http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=233936)

محمود شقاوة
23/5/2009, 03:42 PM
اخى حسن رضوان انا قمت بتحميل السوفت واللودر وقمت بتسطيب اللودر على جهاز الكمبيوتر ولكنى ظهرت لى مشكلة فى النهاية وهى ان اللودر لا يستطيع قرأة السوفت أو الباتش الذى قمت سيادتك بوضعه فما هو الحلعلما بأنى قمت بفك ضغط كل الملفات الخاصة بالسوفت بعد تحميلها

محمود شقاوة
23/5/2009, 03:50 PM
أسف يااستاذ حسن ولكن سؤالى هو لماذا اللودر المشار اليه من جانبكم لا يقرأ ملفات السوفت وير؟
أسف ياستاذ حسن مرة تانية لأنى طولت عليك

h.حسن رضوان
23/5/2009, 04:38 PM
دة لودر بدون تسطيب (http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=229405)

محمود شقاوة
23/5/2009, 07:56 PM
للأسف ياستاذ حسن لم يقرأ الباتش الخاص بالسوفت وير
المشكلة انى كل م افتح الفولدر الاقيه فارغ مع انه قارئ على الكمبيوتر بعد فك الضغط بس كل م اجى افتحه من خلال اللودر اجد ان الفولدر فارغ
من وجهة نظرك استاذى حسن رضوان المشكلة فين بالظبط
على فكرة اللودر سليم لانه قارى باتشات أخرى بس مش خاصة بالجهاز اللى انا عايز السوفت وير له
ارجو من سيادتك الرد السريع

محمود شقاوة
23/5/2009, 08:01 PM
مش المفروض انى افتح اللودر الخاص بالسوفت ثم افتح الملف الخاص بالسوفت من خلال اللودر الاقيه موجود
طيب ليه بيحصل معايا غير كده والاقى الفولدر الخاص بالسوفت فارع مع ان الملف موجود بداخله وأنا مش عامل له اخفاء ولا حاجة

محمود شقاوة
24/5/2009, 02:06 AM
أستاذى حسن رضوان أين أنت لماذا لا تجيبنى على سؤالى؟
ياريت الاقى عندك الحل

h.حسن رضوان
24/5/2009, 02:54 AM
اخى واستاذى جرب السوفت دة وطمنى

http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=231958

محمود شقاوة
24/5/2009, 03:37 AM
أخى حسن رضوان أنا أسف انى بتعبك معايا بس الجهاز بتاعى لونه فضى وبياناته هى 5400 ir-ace11
أنا أسف مرة تانية السوفت ده بيقرأ فى اللودر فعلا بس هو مش بتاع جهازىهيوماكس 5400 الفضى والذى أضحت بياناته

محمود شقاوة
24/5/2009, 03:44 AM
أنا أسف انى تعبتك معايا أخى حسن رضوان بس والله العيب اللى فى الجهاز مضايقنى جدا خاصة ان الجهاز كان شغال كويس قبل م يحصله هذا العيب وخاصة برده ان الجهاز من الاجهزة النظيفة أو من الصناعات الاصلية
أرجو من سيادتك ان تتفهم عذرى وتستطيع مساعدتى
بالنسبة للسوفت الاخير كلما قمت بادخاله على الجهاز تظهر لى كلمة error على ما اظن ان الجهاز بيقبل السوفت بس عايز السوفت الصحيح له

h.حسن رضوان
24/5/2009, 03:45 AM
كلامك رائع لحظة واحدة

h.حسن رضوان
24/5/2009, 03:48 AM
ثلاثة سوفت نقى اليعجبك

وعلى فكرة انا نفسى طويل ويهمنى حل المشكلة تفضل يا غالى

http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=229444

وطمنى

محمود شقاوة
24/5/2009, 05:02 AM
هو فيه مشكلة برده يااستاذ حسن وهى ان كلما قمت بفتح الملف من داخل اللودر الاقيه لا يقرا ملف السوفت مش عارف ليه
بس هو فى حاجة أنا لاحظتها وهى ان السوفت اللى أعطيته لى قبل ذلك لما حملته من على النت وفكيت الضعط لقيت ان لونه او شكله ذى اللودر ومعنى ذلك ان اللودر سيقوم بقراته على عكس الثلاث باتشات دووول بعد م حملتهم وفكيت ضغطتهم لقيت شكله عادى مش واخد شكل اللودر ولا حاجة ومعنى كدا ان اللودر مش هيقرأ الملف

محمود شقاوة
24/5/2009, 05:07 AM
يارب تكون فهمت قصدى يااستاذ حسن واجد الحل عندك مع العلم ايضا ان اللودر الثانى اللى حضرتك اعطيته لى لا يقرا ملف السوف ايضا
هو فى ملاحظة لى ايضا على الثلاث باتشات وهى ان حجم الملف المضغوط مش واحد بينهم مع انهم كلهم لجهاز واحد
هل معنى ذلك ان ممكن يكون واحد فيهم ناقص عن بقية الباتشات الاخرى ويكون هو دا العيب فى عدم قراة اللودر له ولا العيب فين بالضبط؟

h.حسن رضوان
24/5/2009, 05:23 AM
شوف يا استاذ محمود

الاول انت تعبت ولا لسة

لو لسة ما تعبتش فى حلين

الاول تغير صيغة الباتش

من هنا (http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=215523)

الحل الثانى

الموقع الرسمى

من هنا (http://www.humax.cz/?lg=de&s=2)

اتفقنا

وطمنى

محمود شقاوة
25/5/2009, 05:37 PM
أسف ياأستاذ حسن مقدرتش أرد عليك امبارح اصل النت كان بطئ جدا عندى
برده للاسف مازال لدى نفس العيب فى الريسفر كل م أجى ادخل سوفت للجهاز تواجهنى نفس المشكلة يقولى انتظر لحين توصيل الريسفر بالكهرباء وبعد م يتصل يعطينى كلمة error

غازي السبعي
25/5/2009, 07:15 PM
أسف ياأستاذ حسن مقدرتش أرد عليك امبارح اصل النت كان بطئ جدا عندى
برده للاسف مازال لدى نفس العيب فى الريسفر كل م أجى ادخل سوفت للجهاز تواجهنى نفس المشكلة يقولى انتظر لحين توصيل الريسفر بالكهرباء وبعد م يتصل يعطينى كلمة error

اخي العزيز بعد اذن اخي الاستاذ حسن
امسح الجهاز مسح كامل
ثم حمل السوفت الاصلي
ثم اخر باتش اوي باتش
ثم ملف القنوات
ولاداعي لفك الضغط عن الملف اذاكان لايقرا السوفت لان المشكله من عندك اضغط كليك يمين ثم اوبن
ونشاءالله تحل المشكله

محمود شقاوة
25/5/2009, 07:59 PM
أنا أسف هشرح المشكلة الموجودة بالجهاز تانى علشان حد يفهمنى ويقدر يحل المشكلة معايا
المشكلة هى ان الجهاز وهو هيوماكس 5400 ونوعه IR-ACE11 كان شغال تمام وفجأة بدأ يفصل ويعمل ريستارت كذا مرة وهو شغال ثم انتهى به الحال انه مبقاش يدخل على القنوات او بمعنى أدق انه يفتح ويشتغل زى الأول وثبتت على شاشته كلمة bE1 طبعا انا مش فاهم ايه هو العيب أو الكلمة دى بتشير الى ايه وكمان من ضمن العيوب اللى ظهرت ان اللمبة الحمراء اللى جمب مفتاح البور الامامى بفتح وتقفل لوحدها وباستمرار
الى استاذى حسن رضوان اتمنى أن تكون تفهمت العيب معى وتقدر تساعدنى لأنى والله حاطط امل عليك فى اصلاح هذا العيب واسف انى اطلت عليك هذه المرة

غازي السبعي
25/5/2009, 08:09 PM
أنا أسف هشرح المشكلة الموجودة بالجهاز تانى علشان حد يفهمنى ويقدر يحل المشكلة معايا
المشكلة هى ان الجهاز وهو هيوماكس 5400 ونوعه ir-ace11 كان شغال تمام وفجأة بدأ يفصل ويعمل ريستارت كذا مرة وهو شغال ثم انتهى به الحال انه مبقاش يدخل على القنوات او بمعنى أدق انه يفتح ويشتغل زى الأول وثبتت على شاشته كلمة be1 طبعا انا مش فاهم ايه هو العيب أو الكلمة دى بتشير الى ايه وكمان من ضمن العيوب اللى ظهرت ان اللمبة الحمراء اللى جمب مفتاح البور الامامى بفتح وتقفل لوحدها وباستمرار
الى استاذى حسن رضوان اتمنى أن تكون تفهمت العيب معى وتقدر تساعدنى لأنى والله حاطط امل عليك فى اصلاح هذا العيب واسف انى اطلت عليك هذه المرة

اخي جرب الحل المطروح وبعدها اذا استمرة المشكله اخي حسن ماراح يقصر معاك

محمود شقاوة
25/5/2009, 09:18 PM
أنا عايز أعرف بعد ان قمت بعرض المشكلة مرة أخرى ووصفتها وصف دقيق
هل العيب فعلا فى السوف وير للجهاز وانه محتاج السوف الاصلى ولا العيب فى حاجة تانية؟

محمود شقاوة
25/5/2009, 09:19 PM
وعلى فكرة انا جربت أمسح الجهاز بملف clean وبرده بتظهر لى رسالة على شاشة الريسفر وهى error مش عارف ليه مع انى بحاول أمسحه بس مش بدخل عليه حاجة غلط
وثانيا ممكن حد يقولى فين الاقى السوفت الاصلى للجهاز
اطلب من الاستاذ حسن ان يضعه لى مع اللودر الخاص بالجهاز

غازي السبعي
25/5/2009, 09:48 PM
وعلى فكرة انا جربت أمسح الجهاز بملف clean وبرده بتظهر لى رسالة على شاشة الريسفر وهى error مش عارف ليه مع انى بحاول أمسحه بس مش بدخل عليه حاجة غلط
وثانيا ممكن حد يقولى فين الاقى السوفت الاصلى للجهاز
اطلب من الاستاذ حسن ان يضعه لى مع اللودر الخاص بالجهاز

الجهاز هومكس 5400 رقم السيستم 00160600 اذا كانت هذه موصفة جهازك السوفت الاصلي بالمرفقات