المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى سلك التليفون

عبدالفتاح هلالى
1/8/2008, 01:25 PM
عندى ماتور وبوزيشن اتوماتيك عاوز اغير سلك الماتور 4 طرف اشتريت 35 متر سلك تليفون 4 طرف وقمت بالتوصيل ولكن الماتور لا يعمل قطعت متر واحد من نفس السلك اشتغل الماتور رحت اشترى سلك تانى 2طرف تليفون 70 متر وتم 35متر سينسور 2طرف و 35 مينتور 2طرف الماتور لايعمل تم قطع 10متر وتم التوصيل الماتور يعمل جيدا ارجو من المهندسين شرح المشكله وهل سلك التليفون لايصلح للماتور وشكرا:cool:

sas_kik
1/8/2008, 03:41 PM
أخي الكريم

اذا كنت تبحث عن الافضل عليك شراء كابل 4x 1.5 اى كيبل يحتوى على اربعة 4 اسلاك قطر كلا منها 1.5 مم ويفضل ان تكون شعيرية

عند ذلك تضمن عمل المحرك بكفاءة حتى لو زادت المسافة عن 50 متر كما تضمن وقوقوف الموجه ( البوزيشنر ) في الاماكن المحددة نظرا لان هذه الاسلاك تقوم بتوصيل الكهرباء دون فقد وليس كما هو الحال عند استعمال اسلاك التليفون او الاسلاك الضعيفة

اتمنى لك التوفيق

mohammed fathi
1/8/2008, 03:57 PM
[QUOTE=عبدالفتاح هلالى;1134785]عندى ماتور وبوزيشن اتوماتيك عاوز اغير سلك الماتور 4 طرف اشتريت 35 متر سلك تليفون 4 طرف وقمت بالتوصيل ولكن الماتور لا يعمل قطعت متر واحد من نفس السلك اشتغل الماتور رحت اشترى سلك تانى 2طرف تليفون 70 متر وتم 35متر سينسور 2طرف و 35 مينتور 2طرف الماتور لايعمل تم قطع 10متر وتم التوصيل الماتور يعمل جيدا ارجو من المهندسين شرح المشكله وهل سلك التليفون لايصلح للماتور وشكرا:cool:[/اخى الغالى عبد الفتاح اولا قبل تجميع السلك بالماتور كان من الواجب اختباره بمفك تست لكل طرف على حده ياغالى ولو طول السلك 1000 متر مش 35 هيشتغل معاك فالحل حات السلك واختبره على اللمبه اوبالمفك واربط 2 سللك لونه الازرق بالسنسور و2 طرف الابيض ب m1 وm2 بعد اختبار السلك وهيشتغل ياغالى وانا متاكد انه هيشتغل وميه ميه سلك التليفون ياغالى وانا مبركبش غيره ------واليك اصور باماكن توصيل الاسلاك الصحيحه ----تقبل تحياتى اخى عبد الفتاح

عبدالفتاح هلالى
1/8/2008, 06:25 PM
مشكور على المتابعه ولكن تم تجربه السلك التليفون على سماعه صوت كاسيت لمعرفه هل السلك يعمل او لا يعمل وكانت الصدمه صوت السماعه ضعيف جدا مما يدل على ضعف سلك التلبفون او احتمال خامه السلك ردىء ثم احضرت سلك تليفون قديم مستعمل وتم توصيله على سماعه كاسيت وكانت الصدمه السماعه تعمل بصوت عالى وطبيعى ممايدل على ان سلك التليفون يصلح للعمل فى الماتور ولكن يكون من النوع الجيد والله يعوض علي فى 100 متر سلك الا اتا اشتريته ومشكور على المتابعه

ahmedkimo050
5/8/2008, 04:40 PM
اولا توضيح خرج البزشنر الى المتور 36 فولت والسنسور 5 فولت سلك التلفون لايصلح الا لمسافة قصيرة ويكون سلك فرد نحاس من النوع الجيد لاكن فى انواع ردية هات سلك شعر نحاس افضل وشكرا

حمدى-محمد
9/8/2008, 07:16 PM
متشكرين لكل من ساهم وساعد الاعضاء