المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا فى ورطه يا مهندسين وارجو الرد والافاده

noor1115
10/6/2008, 03:45 PM
اعمل ايه لضبط الترددات 27و29 للعلم الجهاز المركزى اللى عندى تلفاز والفى اتش عندى مش مظبوط للعلم عندى 4 اجهزه تكتوسات و1 مودليتور ارجو شرح كيفية توصيلهم لكى يخرجو بجوده عاليه وعلى اى الترددات اضعهم ارجو الشرح المفصل وانا عارف انى تعبتكم معايا والف مليون شكر لمن افادنى باجاباته وجزاكم الله كل الخير:mohndsen::mohndsen2:mohndsen6

محمد واصل
12/6/2008, 08:29 PM
ارجو من الساده المشرفين والمهندسين الرد السريع على هذا الموضوع وجزاكم الله خيرا

m_m_m_m
13/6/2008, 04:40 AM
اخى نور سبق وقام بالرد عليك اخى المهندس محمد ثم قمت بالرد عليك و اسهبت فى الشرح بالتفصيل ما الذى لاتفهمه ؟
بالنسبه للترددين المذكورين فاعلم وتاكد علم اليقين ان ليس السبب فى التشويش عليعهم هو المدى vhf و لكن سبب التشويش هو ريسفرات الترومان بعضها و ليس كلها التى تستخدمها فى الشبكه و اذا كنت تريد حل تلك المشكله امشى زوجى و بلاش تمشى فردى هكذا 22 ثم 24 دواليك او ريح دماغك من خرج الترومان اللى بيسبب ضغط على القنوات و تشويش على تلك الترددات وغيره بريسفرات سكاى او خدمنه على مودليترات و بذلك لن يكون هناك اى مشاكل عند التجميع
اخى بالنسبه لقنوات التوليف على vhf كما ذكرت لك من قبل خرج الريسفر التكنوسات سىء و الافضل استخدام مودليترات وتقوم بتفقيدها بمقداركبير بحيث تكون صورتها اقل من صورة قنوات المدى uhf حتى لا يحدث تضارب فيما بينهم وتوطى الخرج الدخل in فى المكبر اللى مجمعه عليه قنوات vhf
بالنسبه للترددات ذكرتها من قبل على المدى uhf و تمشى فردى21 ثم 23 و هكذا دواليك فالمدى uhf من 21 الى 69

المهندس محمد
13/6/2008, 07:27 AM
اعمل ايه لضبط الترددات 27و29 للعلم الجهاز المركزى اللى عندى تلفاز والفى اتش عندى مش مظبوط للعلم عندى 4 اجهزه تكتوسات و1 مودليتور ارجو شرح كيفية توصيلهم لكى يخرجو بجوده عاليه وعلى اى الترددات اضعهم ارجو الشرح المفصل وانا عارف انى تعبتكم معايا والف مليون شكر لمن افادنى باجاباته وجزاكم الله كل الخير:mohndsen::mohndsen2:mohndsen6

اهلا بيك اخى نور

انت ممكن تستغنا عن الترددات ال 27 و ال29 تمشى مفرد 21.23.25 .28 .30 .32 .34 36 .38 .

وهكذا اخى

وعلى فكره اخى انت بتسأل على التردد 27 و29 مش مظبوط ولا انت تقصد vhf

وارجو التوضيح اخى وتحديد السؤال بالظبط حتى يتم الرد عليك

هانى المصراوى
13/6/2008, 11:41 AM
دايما متالق مهندس محمد تقبل تحياتى

m_m_m_m
13/6/2008, 03:37 PM
اهلا بيك اخى نور

انت ممكن تستغنا عن الترددات ال 27 و ال29 تمشى مفرد 21.23.25 .28 .30 .32 .34 36 .38 .

وهكذا اخى

وعلى فكره اخى انت بتسأل على التردد 27 و29 مش مظبوط ولا انت تقصد vhf

وارجو التوضيح اخى وتحديد السؤال بالظبط حتى يتم الرد عليك

اخى المهندس محمد فى حالة استغناءه عن الترددين و اصبح بعد ان كان يمشى فردى يصبح يمشى زوجى ثم بقية الترددات فردى تصبح تلك الترددات ضعيفه و سيظهر فيها خطوط بميل اوريجه و لن يستطيع اى مكبر ان يرفعها لان تلك الترددات لو انظبطت و اصبحت تلك الترددات الزوجيه صورته جيده و قويه هناك 3 احتمالات قويه للحدوث الاحتمال الاول ان تجد هناك صوره قويه خارجه من الستنر اى بمعنى اصح شديه جامده جدا و الاحتمال الثانى ان ذلك سيحدث تضارب قوى مع بندات اخرى مثل البند 51 و غيرها كما ان ذلك لن يتفق مع العدد الكبير مع الريسفرات الترومان وستجد ان صورتهم اصبحت ضعيفه و هذا لايصح لانها قنوات مشفره بل و الاحتمال الثالث هو ظهور الخيال بصوره لا توصف فيصبح ظاهر جدا على كل القنوات اى تصبح الصوره جيده ويوجد خلفها خيال يمر و لذلك شخصيا افضل اللى بيجمع القنوات بتلك الطريقه يحاول يطلع صورة القنوات معقوله ليست صوره قويه وليست ضعيفه جدا معقوله وسط و ارجو ان اكون افادتك اخى :mohndsen3:mohndsen3:mohndsen3

محمد واصل
13/6/2008, 08:08 PM
انا قصدى كيفية توصيل الريسيفرات اللى على الفى اتش مع بعضهم بال تفصيل لو سمحتم مع ذكر اقوى الترددات اللى على الفى اتش :mohndsen::mohndsen2:mohndsen6

ابو سيف
4/7/2008, 04:32 AM
هل عند التوصيل الزوجي لا يحصل تداخل مع ترددات التليفزيون