المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص شبكة دش مركزى

وجدى عليوه
3/4/2008, 11:28 PM
استفسار موجه للمهندس محمد الرجل الذى بخصوص شبكة دش مركزى كنت قد اسفسرت من المندس محمد بخصوصها فغيرت جهاز الغرفه الرئيسى من اكوزى 944 الى الكاد 512 وكانت هى نصيحته ولكن الن معظم القنوات يوجد ريجه كثيفه عليها والقنوات الاخيره تسقط فى الاطراف علما بان لدى 17 قناه موزعه على المخارج الثلاث للجهاز الاول 10 والثانى 4 والثالث 3 فهل يوجد حل لمشكلة الريجه وحل اخر للقنوات الضعيفه فى الاطراف وفى النهايه الف شلر للمهندس محمد الرجل الذى يمدنا بكل المعلومات المهمه فى هذا المجال :mohndsen: :mohndsen: :mohndsen:

الفرسان سات
4/4/2008, 09:13 PM
بعد اذن المهندس محمد مشرف القسم

هذا ليس تعديل ولكنها وجهة نظر وكلنا هنا اخوان

الاخ الفاضل وجدى عليوة ان كانت الاجهزة لديك كلها نوع واحد عندك فيجب عليك ادخالهم على خط واحد فقط اما اذا كانت متنوعة فعليك اخذ كل نوع على خط لوحده يعنى مثلا لو عندك
10 اجهزة ترومان 150 الترا خدهم على خط و3 اجهزة 150 x الترا خدهم على خط واى نوع تانى على خط لوحدة لان الاختلاف فى انواع الاجهزة بيتعبنا فى الشبكات دائما لان خرج RF الاجهزة
مش كلة زى بعضة فى القوى وفية الضعيف مثل الترومان 150x الترا خرجة ضعيف جدا علشان كدة بناخدة على خط لوحدة ....

انت وبتركب الشبكة من الدخل استعمل اسبليترات معدلة العادية الصفراء ولما تقيس الصورة
متقيسش من التست بتاع الجهاز مد خط 6 تست من الخروج اللى خارج برة قبل اول مكبر
وان شاء الله الفكرة دى هتنجح عندك لانى انا مجربها ونجحت 100\100

وانا شاكر للباشمهندس محمد مشرف القسم على مجهوداتة التى قلما مدحنا فيها لا نوفيه حقه

تحياتنا من القلب

وجدى عليوه
4/4/2008, 10:17 PM
شكرا للفرسان سات ولكن انا لدى 4 ترومان و5 هيونداى لباقى متنوع نوكيا واريون وتوب فيلد وهيوماكس فلا يمكن ان اجعل الترومان على خط لوحده .اما موضوع استعمال الاسبليتر المعدل فى الشبكه من الداخل افضل ام توزيع ال rf بنظام الكوبرى وهو النظام الذى اعمل به الان ولكن يسقط حوالى 5قنوات

المهندس محمد
5/4/2008, 07:18 AM
السلام عليكم

اولا اهلا بيك اخى وجدى بمنتديات المهندسين العرب

اما بالنسبه للشرح

حبيبى قوم بتركيب طبق اى ان كان نوعه وحجمه وقوم بتركيب lnb2مخرج وافضل الانواع سومسونج كورى
ونزل سلكين واحد راسى واوحد افقى
ثم بعد كده قوم برص الريسيفرات الافقى بجانب بعضهم وكذلك الراسى
ثم راكب مدخل الطبق الافقى فى اول ديكود وبعد ذلك قوم باخذ من الout من الديكودر الاول الى الثانى وكذلك الى ان تصل الى القنوات المطلوبه فى الافقى ومن ثم الراسى الى ان تصل الى نهاية القنوات وبعد ذلك احضر 30 جاك دكر ونتيه من النوع الحديد اوالمعدن وبعد ذلك قوم بعل كابرى
وركب بها الجاكات واحضر اسبلتر مقلوب 8فى1 وركب الاراف عليه بحيث كل خط من الاسبلتر يركب عليه 3ريسيفرات ذى الاشاره in out وبعد كده امشى بالترتيب فى الاراف مثل
21 23 25 27 29 32 34 36 38 40 42 44 46 48 50 وكذلك الى ان تصل الى العدد المطلوب
وبعد ذلك قوم ببحث القنوات المطلوبه بحيث يكون على حسب الراسى والافقى
وبعد ذلك خذ خرج الاسبلتر المقلوب الى المكبر الكبير ده لو انت مش عايز تركب مكبر صغير قبل المكبر الكبير وادخل الخرج الى المكبر الكبير

ارجو منك اخى ان تركب مكبر صغير قبل المكبر الكبير

وياريت اخى تراعى انك تركب اسبلتر 8 فى 1 على كل مداخل 3 اجهزه وهايتبق 2 جهاز

على خط اخر وياريت تركب نفس الترددات المشروحه

واى خدمه اخى انا تحت امرك

المهندس محمد

المهندس محمد
5/4/2008, 07:19 AM
بعد اذن المهندس محمد مشرف القسم

هذا ليس تعديل ولكنها وجهة نظر وكلنا هنا اخوان

الاخ الفاضل وجدى عليوة ان كانت الاجهزة لديك كلها نوع واحد عندك فيجب عليك ادخالهم على خط واحد فقط اما اذا كانت متنوعة فعليك اخذ كل نوع على خط لوحده يعنى مثلا لو عندك
10 اجهزة ترومان 150 الترا خدهم على خط و3 اجهزة 150 x الترا خدهم على خط واى نوع تانى على خط لوحدة لان الاختلاف فى انواع الاجهزة بيتعبنا فى الشبكات دائما لان خرج RF الاجهزة
مش كلة زى بعضة فى القوى وفية الضعيف مثل الترومان 150x الترا خرجة ضعيف جدا علشان كدة بناخدة على خط لوحدة ....

انت وبتركب الشبكة من الدخل استعمل اسبليترات معدلة العادية الصفراء ولما تقيس الصورة
متقيسش من التست بتاع الجهاز مد خط 6 تست من الخروج اللى خارج برة قبل اول مكبر
وان شاء الله الفكرة دى هتنجح عندك لانى انا مجربها ونجحت 100\100

وانا شاكر للباشمهندس محمد مشرف القسم على مجهوداتة التى قلما مدحنا فيها لا نوفيه حقه

تحياتنا من القلب

كلام سليم اخى بس مش مع نفس المشكله ديه

وطبعا احيك لردك السليم والف شكر اخى

foryou_ahmed
6/4/2008, 01:27 PM
مشكورررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

ابو سيف
10/7/2008, 05:00 AM
عاوز نصيحه جرب تحملهم بلدي اي من جهاز لجهاز وتوكل علي الله

ابو عوض المهندس
5/2/2011, 05:35 AM
بارك الله فيك تحياتى

هانى رزق
16/4/2011, 02:30 PM
https://fbcdn-photos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc3/30276_398761872439_122076552439_4096200_5986208_s. jpg